Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Kvinnor och män reagerar olika på mobbning

Kvinnor som mobbas på jobbet har dubbelt så hög sjukfrånvaro som andra kvinnor. Män som utsätts blir däremot inte mer sjuka än andra män. Detta visar ny dansk forskning.
Ola Rennstam Publicerad
Jessica Gow/TT
Med kvinnor som utsatts för mobbning sjukskrivs i högre grad än andra kvinnor, syns ingen liknande ökning bland mobbade män. Jessica Gow/TT

Kvinnor och män reagerar annorlunda när de utsätts för mobbning på arbetsplatsen. Medan kvinnornas långtidssjukskrivning fördubblas och leder till en ökad användning av antidepressiva medel tycks män som mobbas inte ha mer sjukfrånvaro än andra män.

Å andra sidan pekar den danska undersökningen på att män i högre utsträckning än kvinnor överger arbetsmarknaden under en tidsperiod, tre procent av männen lämnar sitt jobb när de blir utsatta för mobbning.

Läs mer: Mobbade Annika ville ta sitt liv

–  Vi vet inte varför män och kvinnor reagerar annorlunda på mobbning, men undersökningen indikerar att män är mindre benägna att finna sig i situationen medan kvinnor behåller sitt jobb och ser om de kan få det att fungera, säger Åse Marie Hansen, professor vid Köpenhamns universitet och det danska centrat för arbetsmiljöforskning, som är en av forskarna bakom studien.

Läs mer: Mobbning på jobbet ökar

Studien omfattar drygt 3 000 anställda på såväl offentliga som privata arbetsplatser. Forskarna har studerat personernas sjukskrivning fem år före mobbningen ägde rum och fem år efteråt. För kvinnor är sjukfrånvaron dubbelt så hög två år efter mobbningen jämfört med kvinnor som inte har mobbats. Därefter minskar skillnaden för att försvinna helt efter fem år.

Siffrorna visar också att de utsatta personerna inte hade mer sjukskrivning än icke-mobbade innan trakasserierna började.

–  Det är först efter mobbningen sjukfrånvaron stiger för de kvinnor som har blivit mobbade. Det finns inga tecken på att de borde vara mer sårbara innan de blir mobbade, säger Åse Marie Hansen.

Läs mer: Så kan mobbning stoppas

Undersökningen visar att kvinnor upplever mobbning på jobbet i något högre utsträckning än män. Totalt anger sju procent av de tillfrågade att de utsatts för mobbning. Av dessa är 57 procent kvinnor och 43 procent män. Forskningsprojektet är ett samarbete mellan Aarhus BBS vid Aarhus Universitet, Köpenhamns universitet och det danska Arbetsmiljöforskningscentret, NFA.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.