Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Blev sjuk - fick sparken

Kvinnan mådde illa och var tvungen att gå hem från jobbet. Eftersom hon inte frågat om lov valde arbetsgivaren att ge henne sparken med omedelbar verkan. Agerandet strider mot las, anser Unionen, som nu stämt företaget.
Ola Rennstam Publicerad
Colourbox
Personen på bilden har inget med texten att göra. Colourbox

Den 47-åriga kvinnan arbetade som hudterapeut på en skönhetssalong i Stockholm. I början av december förra året kallades hon in till jobbet – trots att hon var hemma på grund av feber och magsjuka. Arbetsgivaren hävdade att hon var tvungen att jobba eftersom de hade så många inbokade kunder den dagen. Hudterapeuten gick till salongen men i samband med lunchen kände hon sig illamående och yr och tog därför beslutet att hon var tvungen att gå hem. Dessutom hade hon fått ett samtal om att även hennes son hade insjuknat.

När arbetsgivaren kort därpå ringde och undrade vart hon tagit vägen förklarade hudterapeuten situationen och meddelade att hon inte orkade jobba mer den dagen. Chefen förklarade att man inte får gå hem utan att först fråga om lov och deklarerade därpå att om kvinnan inte omedelbart kom tillbaka till skönhetssalongen var hon inte var välkommen tillbaka över huvud taget.

Dagen därpå begav sig hudterapeuten därför till arbetsplatsen för att hämta sin privata utrustning. På kvällen fick hon ett sms från chefen där hon anklagades för olaga intrång och stöld, vilket salongens övervakningskameror bevisade. Chefen upprepade också beskedet att kvinnan aldrig mer var välkommen tillbaka.

Unionen anser att arbetsgivaren gjort sig skyldig till brott mot las, lagen om anställningsskydd, genom att avskeda kvinnan från sin tillsvidareanställning. Enligt förbundet innebär kvinnans agerande inte ens saklig grund för uppsägning.
Dessutom saknade salongens lokaler skyltar med information om att lokalen är kameraövervakad och hudterapeuten har aldrig lämnat sitt samtycke till att bli övervakad. Enligt Unionen har bolaget därmed brutit mot kameraövervakningslagen och kränkt hudterapeutens personliga integritet.

Unionen stämmer skönhetssalongen i Solna tingsrätt och kräver 190 000 kronor i allmänt skadestånd. Dessutom kräver man ekonomiskt skadestånd på 25 000 per månad från dagen då kvinnan avskedades till och med dagen för huvudförhandling.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.