Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Dyrt att inte reda ut konflikt

Arbetsgivaren borde ha rett ut situationen då en medarbetare lämnade arbetsplatsen efter ett gräl med sin chef. Görs inte detta är det att betrakta som ett avskedande, enligt en ny dom i Arbetsdomstolen. Bolaget måste nu betala ett skadestånd och utebliven lön – sammanlagt 330 000 kronor till den anställde.
Ola Rennstam Publicerad
Sculler/Colourbox
Kemisten lade nycklarna till arbetsplatsen på ett bord och lämnade kontoret, i tron att han blivit avskedad. Men arbetsgivarens uppfattning var att han självmant lämnade sin tjänst. Sculler/Colourbox

Efter ett halvår som kemist på ett bolag i Gävletrakten fick mannen plötsligt sin lön halverad. Enligt arbetsgivaren fanns ett muntligt avtal om att medarbetaren skulle gå ner i tid då det inte fanns tillräckligt att göra. Kemisten nekar till att det funnits en sådan uppgörelse.

Efter åtta månader med halverad inkomst kontaktar han Unionen, bolaget kommer dock inte till förhandlingarna som rör tvisten. När bolagets chef får ett kravbrev från facket uppstår en konflikt mellan honom och den anställde. Enligt kemisten skriker chefen åt honom och slår honom även i ansiktet, något chefen förnekar.

Ett vittne i lokalen bekräftar att den ansvarige för bolaget är arg och har ett högt tonläge, däremot förekommer det aldrig något slag. Grälet slutar med att kemisten lägger nycklarna till arbetsplatsen på ett bord och lämnar kontoret i tron att han blivit avskedad. Bolagets uppfattning är att medarbetaren självmant har lämnat sin tjänst. Att arbetsgivaren därefter aldrig kontaktar honom för att kontrollera hur det verkligen förhåller sig visar sig nu bli riktigt dyrt.

Arbetsdomstolen håller med Unionen om att hanteringen är ett brott mot anställningsskyddet. Domstolen slår fast att ansvaret att reda ut oklarheter efter en upprörd situation ligger på arbetsgivaren. Görs inte detta är det att betrakta som ett avskedande.

Enligt Arbetsdomstolen har arbetsgivaren inte kunnat visa något som pekar på att kemisten verkligen hade en halvtidsanställning. Dessutom talar lönespecifikationer och arbetsgivarintyg för att Unionenmedlemmen hade kvar sin heltidstjänst.

Bolaget döms nu att betala ett ekonomiskt skadestånd till kemisten på närmare 66 000 kronor och ett allmänt skadestånd på totalt 140 000 kronor för brott mot lagen om anställningsskydd och semesterlagen. Dessutom ska arbetsgivaren betala den uteblivna heltidslönen på drygt 130 000 kronor plus ränta samt stå för tre fjärdedelar av rättegångskostnaderna, närmare 100 000 kronor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.