Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Fyra punkter kvar till flexpension

Principöverenskommelsen mellan Almega, Sveriges Ingenjörer och Unionen består av åtta delar. Fyra är redan klara. Arbetsgrupper kommer att jobba med de återstående fyra och presentera resultaten om en månad, den 15 december.
Johanna Rovira, Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox
Colourbox

Fyra färdiga delar:

1. Avtal om flexpension för företag inom Almega kommer att se lite annorlunda ut än i Unionens övriga avtal.

Dels finns en möjlighet för enskilda företag att låta sina anställda välja mellan flexpension och lön.

– Vi kommer att utvärdera resultatet och visar det sig att företag inte låtit sina anställda välja eller att inga anställda velat välja så kanske vi får tänka om, säger Per Östlund, lönebildningsexpert.

– För oss är det jätteviktigt att individen får möjlighet att värdera detta. Genom valet blir flexpensionen inget svart hål, utan hålls levande.

Dels får nya företag som går med i Almega framöver möjligheten till en övergångsperiod på fem år -  i stället för att kasta sig in och betala hela avsättningen till flexpension kan de välja att successivt fasas in i flexpenssionsystemet.

– På detta sätt blir det en ramp snarare än en trappa in i flexpensionssystemet, säger Martin Linder, Unionens ordförande.

2. Avtal om möjlighet att gå ner i arbetstid när de fyllt 62 år - under förutsättning att det funkar med hänsyn till företagets krav och behov.

3. Gemensamt projekt för att utveckla framtidens kollektivavtal. Almega och Saco-förbunden har redan börjat och nu kommer alltså Unionen ombord.

4. Förslag till avtal om avräkning vid uttag av semester vid sammanfallande intjänande- och semesterår. Detta innebär att de företag som inte tillämpar intjänandeår utan låter anställda ta ut semester redan under det första anställningsåret ska kunna få tillbaka pengar om den anställde slutar (frivilligt eller blir uppsagd av personliga skäl/avskedad) innan denne har hunnit tjäna in sin semester.

– Det är alltså inte förskottssemester i lagens mening, säger Jonas Stenmo, chefsjurist på Almega.

Återstår att komma överens om:

5. Enhetlig reglering av anställningsformer.

– Vi har 20 avtal med Almega som ser ut på olika sätt - i en del fall regleras anställningsformerna i avtal, i andra enligt lag, vissa består av en blandning. Vi vill ha enhetlig reglering, säger Martin Linder, Unionens ordförande.

6. Enhetlig reglering av beredskap. Beredskapstjänst betyder i dag att anställda förbinder sig att vara tillgängliga för att vid behov infinna sig på arbetsplatsen inom en viss tidsram.

– Vi kan konstatera att de beredskapsregleringar vi har är gamla och att vi måste anpassa oss till de tekniska möjligheter som finns i dag, säger Martin Linder.

7. Se över och ena avtalens förhandlingsordningar.

– Arbetsgruppen ska rensa bland förhandlingsordningarna så att de blir likalydande och på så vis kommer vi att snabbare kunna hantera olika typer av tvister, säger Anna Karin Hatt.

8. Ta fram en gemensam vägledning för hur man upprättar avtalsturlistor vid uppsägning på grund av arbetsbrist.

– Det finns företag som under resans gång har upplevt att det varit knöligt att upprätta avtalsturlistor tillsammans med facken. Den här guidelinen handlar om hur vi ska gå till väga för att hjälpa parterna att komma överens vid den typen av situationer, säger Anna Karin Hatt.

Läs mer: Almega och facken på väg att enas om flexpension

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Två år med strejk: Så kringgår Tesla blockaden

Unionens sympatiåtgärd mot J&B Maskinteknik, som utför service på Teslas verkstäder, har inte haft någon större effekt.
– Tesla har hittat andra som utfört de uppgifterna, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionen-klubben där.
Ändå fortsätter Unionen att blockera nya företag.
Sandra Lund, Ola Rennstam Publicerad 27 oktober 2025, kl 07:27
Två år efter att Tesla-strejken inleddes fortsätter Unionen sin blockad. Så försöker Tesla kringgå fackens åtgärder i Sverige.
Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på J&B Maskinteknik tror inte att fackets sympatiåtgärder mot Tesla har haft någon större påverkan. Foto: Claudio Bresciani/TT och privat.

I dag, den 27 oktober, är det två år sedan Tesla-strejken bröt ut. 

Sedan dess har Unionen och flera andra fackförbund vidtagit en rad sympatiåtgärder för att få TM Sweden, som Teslas bolag i Sverige heter, att teckna kollektivavtal. 

De senaste veckorna har ett tiotal sådana konfliktåtgärder tillkommit. En av stridsåtgärderna kommer från Unionen, som nu har blockader på sammanlagt sex olika företag (se faktaruta nedan).

”Vi förlorar pengar”

Ett av företagen som befunnit sig i en blockad under ett års tid är J&B Maskinteknik. 

Den 19 november i fjol stoppades arbetet med all service av utrustning i Teslas verkstäder, som fordonslyftar och däckmaskiner. Då hade det bara gått några månader sedan J&B Maskinteknik tecknat ett nytt serviceavtal med just Tesla.

Vi står inte och faller med Tesla som kund, men det är klart att vi har förlorat mycket pengar på den här konflikten. Men det har inte lett till några besparingsåtgärder eller liknande, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på företaget.

”Tesla hittar sätt att kringgå”

Själv tror han inte att Teslas verksamhet har ”påverkats nämnvärt”.

Det har kanske blivit lite bökigare för dem men jag vet att de har hittat sätt att kringgå det, som att anlita enmansfirmor för att serva och laga våra lyftar. När det gäller vår utrustning som är mer tekniskt avancerad är det lätt att flyga in en expert från Tyskland. Ska det hända något i den här frågan måste vi få med de europeiska facken.

Unionen: Gör det besvärligt

Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, säger att han inte förvånas, och att motparten är ett bolag med starkt ideologiskt motstånd och väldiga ekonomiska resurser. 

Företag i strid

  • WAECO Sweden WSE AB, blockad mot allt arbete som utförs för Tesla. Träder i kraft: 3 november 2025
  • J&B Maskinteknik Aktiebolag ska inte utföra någon service av utrustningen i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: November 2024
  • Tekniska verken i Linköping ska hindra nyanslutning av Teslas laddstolpar. Trädde i kraft: November 2024
  • Qvalify AB, blockad mot besiktning av Teslas maskiner. Trädde i kraft: November 2024.
  • Kiwa, blockad efter att Tesla börjat använda Kiwa i stället för Dekra. Trädde i kraft: Juli 2024
  • Dekra Industrial AB, blockad mot arbete för Tesla, inklusive fordonslyftar i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: Maj 2024
Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.
Martin Wästfelt Foto: Unionen

Åtgärderna har ingen omedelbar effekt, som att verksamheten stoppas här och nu. Men de gör det besvärligare. TM Sweden tappar viss effektivitet och de bidrar till ökade kostnader. Det är sådant tryck som leder till att bolag kommer in i kollektivavtalssystemet. 

”Alla gillar inte Unionen”

Zika Petrovic, klubbordförande på J&B Maskinteknik, säger att reaktionerna på arbetsplatsen varit blandande.

Alla tycker inte om Unionen. Men på det stora hela vill medlemmarna värna den svenska modellen som vi är anslutna till. Det är beklagligt att den här konflikten inte kunnat lösas på annat sätt.

Martin Wästfelt är medveten om att alla medlemmar inte är glada i sympatiåtgärder på den egna arbetsplatsen. Eller sympatiåtgärder överhuvudtaget på företag som har kollektivavtal.

I grund och botten har vi ett starkt stöd för att stå upp för det här. Vi har goda exempel som Klarna, där vi har fått in stora företag som varit kraftiga motståndare i systemet. Det är ett enträget jobb, men förbaskat viktigt för att vår modell ska fungera. 

Alternativet är ju lagstiftning, då är det här mycket mer pragmatiskt för en väl fungerande arbetsmarknad.

”Finns alltid ett pris”

Martin Wästfelt tror att TM Sweden kommer att teckna ett kollektivavtal.

Det finns alltid ett pris för hur mycket det är värt om man vill bedriva verksamhet i Sverige. Och tumskruvarna dras åt, hårdare och hårdare.

Sympatiåtgärder

En sympatiåtgärd är när ett fackförbund stöttar det fack som ”egentligen” strejkar, som i det här fallet för att IF Metall ska få till ett kollektivavtal med TM Sweden.

Det är en stridsåtgärd fack får ta till, även när det råder så kallad fredsplikt, trots att det redan finns kollektivavtal hos andra arbetsgivare.