Qleano i Eskilstuna förmedlar städtjänster mellan privatpersoner och städföretag. Grundarna Adam Gyllhamn och Dan Lainio vill alltid ligga i framkant, så för ett par år sedan började de jobba med målstyrning. Under förra året började det ge riktigt goda resultat – omsättningen ökade 50 procent.
– Genom ett tydligt verksamhetsmål och att medarbetarna fick sätta upp personliga mål fick vi upp både engagemanget och drivet. Lönsamheten ökade så nu har vi skruvat ytterligare på målen, säger Julius Dahlberg, operativ chef.
Hur då?
– Vi är en säljdriven organisation. Målet var att skapa x antal fler bokningar, vilket vi lyckades med. Detta resulterade i en lite mer aggressiv försäljning. Avbokningarna var för många. Då fick vi sätta upp som mål att sänka dem till x procent.
Hur gick ni till väga?
– Vi analyserade vad vi hade möjlighet att påverka och började tänka mer på mjuka värden i säljprocessen. Avbokningarna sjönk.
Hur gör ni rent praktiskt för att hålla ångan uppe och inte tappa fokus?
– Vi ses regelbundet framför måltavlan för uppföljning. Och så har vi daglig uppföljning med varje individ.
Hur har medarbetarna reagerat?
– När de blir engagerade av att jobba så här får vi räkna med att bli ifrågasatta och vara beredda att tänka om, vilket är nyttigt. Att våga utmana och ifrågasätta är avgörande för att gå framåt.
Hur påverkas ledarskapet av styrmodellen?
– Vi är inte så mycket chefer, snarare coacher som ställer frågor och hjälper till med tänkesätt. Det är en utmaning och det är inte säkert att det här är det snabbaste sättet till bättre resultat. Men vi har upplevt att det är ett mer hållbart sätt att nå resultat, för gruppen får ett större engagemang och förståelse för verksamheten.
Text: PER CORNELL