Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Utstationeringsavtal ska hejda lönedumpning

Unionen har format ett utstationeringsavtal för tjänstemän inom bemanning. Det gäller utländska tjänstemän som hyrs ut i Sverige. Syftet med avtalet är att motverka lönedumpning och sifferlösa avtal.
Linnea Andersson Publicerad
Lars Pehrson / SvD / TT
Flera utländska aktörer har varit inblandade i bygget av Citybanan i Stockholm. Lars Pehrson / SvD / TT

Utstationeringsavtal finns till för utländsk arbetskraft som, under en begränsad period, jobbar på svensk arbetsmarknad men för en utländsk aktör. Unionen har lämnat in avtalet till Arbetsmiljöverket dit utländska aktörer kan vända sig för att få information om vad som gäller i Sverige och vad Unionen kan kräva vid en stridsåtgärd. Ett utstationeringsavtal fungerar som en variant av Unionens kollektivavtal men är inte tecknat med en arbetsgivarorganisation som motpart.

Unionen har sedan tidigare tagit fram ett utstationeringsavtal på teknikområdet där man hämtat bestämmelser från Teknikavtalet. Enligt Martin Wästfelt, chefsjurist på Unionen, är det den bransch där det är vanligast med utländska tjänstemän, till exempel ingenjörer, IT-tekniker eller arbetsledare. Men det förekommer även inom bemanningsuppdrag och ibland är det svårt att skilja på vad som är vad.

– Man kan säga att det är som ett strippat avtal. Vi måste kräva samma sak av en utländsk aktör som av en svensk men skillnaden är att vi inte får kräva allt, eftersom EU-rätten inte tillåter dem. Sedan kan man frivilligt komma överens om att teckna det vanliga kollektivavtalet, säger Martin Wästfelt.

Enligt Martin Wästfelt är det Unionens förbundsstyrelse som beslutat att man ska ta fram utstationeringsavtalen för att, till skillnad från en del andra fackförbund, vara ”lojala med lagstiftningen”. Även om Unionen inte heller tycker att lagen är perfekt.

– Utan utstationeringsavtalet riskerar vi att det kommer hit aktörer som inte betalar enligt lägstanivåerna och då upprätthåller vi inte skyddet mot löne- och villkorsdumpning. Det är särskilt viktigt att vi gör det eftersom det tyvärr är fler och fler tjänstemannaförbund som tecknar sifferlösa avtal utan lägstalöner.

I nuläget är det en relativt liten andel tjänstemän som kommer till Sverige men Martin Wästfelt menar att det ändå är viktigt för att stå upp för att centrala avtal ska vara normen. Dessutom tror han att motparten kan ifrågasätta varför det är viktigt att svenska aktörer ska följa principer som utländska aktörer inte behöver göra.

– Det här är en liten men viktig pusselbit i hur vi upprätthåller och värnar om den svenska modellen.

Tanken är att man ska ta fram åtminstone ytterligare ett utstationeringsavtal, som ska gälla för Almega Tjänsteföretagens område. Tillsammans med de två som redan finns tror Martin Wästfelt att man täcker upp för majoriteten av Unionens områden där utstationerade tjänstemän finns.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.