Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Arbetsglädje - rena grupparbetet

Är det bråkigt på jobbet? Det kan i så fall vara en nödvändig fas i utvecklingen för att ni längre fram ska kunna jobba bra och trivas tillsammans. Forskaren Christian Jacobsson guidar oss genom gruppdynamikens fyra faser.
Niklas Hallstedt Publicerad 28 januari 2016, kl 14:10
"I Sverige har vi en förkärlek för fas 1. Vi är väldigt artiga. I snitt stannar vi sexd månader i den fasen, det är mer än dubbelt så lång tid som i till exempel USA. Vi är mer för att bygga trygghet ihop, men tar oss ändå lika snabbt till fas 4 som de gör, säger Christian Jacobsson. Bläddra vidare till nästa fas.

Det är under gruppens första år tillsammans som det mesta sker. Från det första skedet när medlemmarna fortfarande söker sina roller till - i bästa fall - ett tillstånd där arbetet flyter på och trivseln är hög.

Men det finns ingen garanti för att en grupp ska nå dit, tvärtom är det en minoritet som lyckas, enligt Christian Jacobsson, forskare vid psykologiska institutionen på Göteborgs universitet. Att gruppens medlemmar förstår vad som sker underlättar dock processen.

- Ja, det är en stor fördel. Ju fler som känner till hur gruppdynamik fungerar, desto fler är det som kan läsa av vad som sker och kan parera och hantera det på ett vettigt sätt, och bidra till att gruppen utvecklas och blir effektiv.

Christian Jacobsson delar in grupputveckling i fyra faser. I den första har medlemmarna ännu inte utvecklat relationer till varandra. Rädslan för att bli attackerad gör att man undviker att uttrycka avvikande åsikter. I fas två försöker man skapa en enhetlig kultur, vilket leder till meningsskiljaktigheter. I den tredje fasen är medlemmarna mer säkra på varandra och kommunikationen mer öppen. Och i den fjärde är samarbetet i gruppen effektivt.

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.