Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Sverige sjunker i arbetsglädje

Arbetsglädjen sjunker i Sverige jämfört med andra länder. En tredjedel av de tillfrågade i Sverige uppger också att deras chefer brister i ledarskap. Det visar en ny undersökning.
Gabriella Westberg Publicerad 3 juni 2015, kl 11:07
Colourbox
Finns det mål och mening i det du gör? Får du kompetensutveckling och feedback från chefen? Sådant kan göra det kul att gå till jobbet, enligt en undersökning. Colourbox

På rankningen över upplevd arbetsglädje 2014 har Sverige halkat ner från sjunde till nionde plats, bland de undersökta länderna. I topp ligger Mexiko följt av Indien.  Större arbetsglädje än svenskarna har också norrmän, holländare, danskar, finnar, brassar och chilenare.  Sedan 2013 har både Finland och Chile gått om Sverige.

Det visar en rapport som sedan år 2000 görs årligen av konsultföretaget Ennova, och som jämför resultaten från medarbetarundersökningar i 28 av världens länder. Drygt 6 000 personer har tillfrågats i Sverige.

I undersökningen har även ledarskapsfrågor som tillit, riktning, prestation och feedback mätts. En tredjedel av de drygt 6 000 tillfrågade svenskarna uppger att deras chefer inte klarar av att balansera de dimensionerna i sitt ledarskap. Sämst betyg får chefer på lägre nivåer.

Enligt Ennovas analys beror det ofta på att chefer på lägre nivåer saknar en bredare ledarskapsutbildning, och enbart ges utbildning fokuserad på basfakta, på regler om hur man för ett utvecklingssamtal, vad man får/inte får göra enligt lag och hur kollektivavtalen fungerar. Chefer på högre nivå får i större utsträckning ledarskapsutbildning med fokus på självkännedom, strategiska perspektiv och på hur att ge och ta feedback.

Att få utveckla sig och sin kompetens och att uppleva att det arbete man utför är meningsfullt är enligt rapporten viktigare för arbetsglädjen i de nordiska länderna jämfört med övriga, där istället möjligheterna till karriär och pengar tycks ha en större effekt på hur kul det är att gå till jobbet.

Läs rapporten

Här finns Ennovas rapport: European Employee Index 2015

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory