Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Besvikelse på Ringhals

Vattenfall lägger ned Ringhals första och andra reaktor, som ett led i sparpaketet som presenterades under gårdagen. Unionenmedlemmarna är besvikna, även om det ännu inte är tal om personalneddragningar.
Linnea Andersson Publicerad
Vattenfalls kärnkraftverk Ringhals.
Vattenfalls kärnkraftverk Ringhals. Björn Larsson Rosvall/TT

– Folk känner sig självklart besvikna. Vi har gjort jättestora investeringar och planerat för 2025. Det känns tråkigt, säger Eva-Lena Green, ordförande för Unionenklubben på Ringhals sedan två månader tillbaka.

Reaktorerna ett och två, som är bland de äldsta i Sverige, kan komma att stängas mellan 2018 och 2020. Än har de anställda inte fått något besked om det blir några personalneddragningar framöver. Förmodligen händer det inte så mycket på den fronten förrän reaktorerna verkligen stänger.

Nu drar ett projekt igång som går ut på att titta på kompetens och bemanning, både på den första och andra reaktorn samt på reaktor tre och fyra.

– Projektet ska se över vilken personal vi absolut måste ha kvar och hur länge. Sedan har vi 100 personer om året som går i pension, så det blir verkligen ett helikopterperspektiv. Vattenfall brukar vara måna om sin personal och det blir säkert även tal om avgångsvederlag.

Centralt anger Vattenfall ekonomiska skäl till nedläggningarna. Att man gjort en helomvändning på kort tid, från att förra året ha inlett bygget av en ny reaktor Ringhals, tror Eva-Lena Green beror på de låga elpriserna.

– Det är inget prat om politik utan de hänvisar till höga kostnader och skatt. Jag tror att 20 procent av våra kostnader är skatt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.