Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Dags för mobilfria möten?

Tar du med mobilen till mötet? Sju av tio gör det. Men åtta av tio sitter sedan och irriterar sig på att kollegorna använder mobilen under mötets gång. Nio av tio kan tänka sig helt mobilfria mötesrum.
Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Åtta av tio irriterar sig på kollegor och chefer som använder mobilen under möten, enligt en undersökning. Colourbox

83 procent känner ett behov att svara direkt på inkommande samtal, mejl och sms under arbetstid.  En majoritet tror också att ständig tillgänglighet är något deras arbetsgivare värdesätter. Det visar en undersökning gjord av Sifo på uppdrag av mobilleverantören Telenor, där 1001 arbetstagare mellan 20 och 65 år tillfrågats.

- De tekniska förutsättningarna för att jobba smart har aldrig varit bättre. Det finns mängder av lösningar för att hantera frånvaro, närvaro, vidarekoppla samtal och så vidare. Men vi vet att färre än hälften av våra kunder använder tjänsterna fullt ut. Drivkraften att ständigt finnas tillgänglig är större, säger Andreas Kristensson, ansvarig för Innovation och affärsutveckling på Telenor Företag, i en presskommentar.

Lika många, 83 procent, uppger att de störs när kollegor och chefer kollar eller använder sina mobiler under pågående möten. Ändå är det så många som 66 procent som säger att de själva använder sina mobiler under möten.

Enligt undersökningen är dock lösningen på det dilemmat ännu enklare: nio av tio svarande (89 procent) säger att de är öppna för att lämna mobilerna utanför mötesrummen.

Mobilleverantören Telenor har tillsammans med hjärnforskaren Katarina Gospic tagit fram en handbok för en sund digital arbetsmiljö. Här är några av tipsen:

För arbetstagaren:

  • Stäng av mobiltelefonen och annan teknik i samband med möten
  • Stäng av alla ljudsignaler på mobiltelefoner, datorer och annan elektronik under arbetsdagen
  • Blockera alla distraherande pop up-fönster och push-notiser i datorn och i mobilen
  • Gå undan/stäng dörren när du ska ringa eller bli uppringd
  • Inför fasta, individuellt anpassade tider för mejl, sms och mobilsamtal
  • Lägg ifrån dig tekniken helt och hållet en stund varje dag. Hjärnan behöver vilopauser för att du ska kunna prestera på topp.

För arbetsgivaren:

  • Sprid kunskap om varför det är viktigt med regler och policys för teknikanvändning
  • Inför mobilfria möten
  • Inför ljudlöst som standard
  • Undvik mobilsamtal i öppna kontorslandskap
  • Definiera förväntningar på tillgänglighet
  • Uppmuntra medarbetare att använda de tekniska lösningar som finns på arbetsplatsen för att hantera och sortera information

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.