Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Saab får ubåtsorder av försvaret

Försvarskoncernen Saab har fått en order värd 467 miljoner kronor på konstruktions- och produktionsunderlag till nästa generationens ubåt till det svenska försvaret.
Ola Rennstam Publicerad

FMV, Försvarets materielverk, som sköter inköpen av materiel till försvaret, har lagt en beställning till Saab på 467 miljoner kronor för att bolaget ska ta fram ett underlag för hur två nya ubåtar ska byggas samtidigt som ytterligare två av de nuvarande ubåtarna ska kraftigt moderniseras. Beställningen gäller för åren 2014-2015.

Saab och FMV har även undertecknat en avsiktsförklaring för perioden 2015–2024 avseende svenska försvarets undervattensförmåga. Detta avtal kan ge beställningar på cirka 11,2 miljarder kronor. Avsiktsförklaringen handlar i klartext om det faktiska bygget av de två nya ubåtarna och själva ombyggnaden av de två nuvarande.

Tillverkningen av de svenska ubåtarna sköts av Kockums som är dotterbolag till tyska Thyssen Krupp. Men efter att det skurit sig mellan FMV och den tyska varvskoncernen fick Saab i uppdrag att utvärdera om de kan bygga nästa generations ubåt. Regeringen stoppade kort därpå beställningarna av två nya ubåtar från Kockums.

Som Kollega tidigare berättat ledde detta till att Saab inledde förhandlingar med Thyssen Krupp om att ta över företagets anläggningar i Sverige. Saabs chef Håkan Buskhe räknar med att förhandlingarna ska vara klara i sommar.

Unionenklubben har tidigare ställt sig positiva till att Saab tar över den svenska ubåtstillverkningen.

– Som Unionenordförande känns det bra om de köper för då kommer all personal med. Vi har sagt länge att det måste komma till en lösning, personalen mår inte bra av att inte veta, sade Ingrid Holmberg, ordförande på Unionenklubben i Malmö, till Kollega i april.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.