Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Utlandsfödda anställda ökar framgången i företagen

Utlandsfödda är en resurs för företag som vill bli framgångsrika och slå sig fram på den internationella marknaden. Det visar en ny forskningsstudie som tittat närmare på sambanden mellan handel och migration.
Johanna Rovira Publicerad

En majoritet av de svenska företagen handlar inte med omvärlden, trots att handelshindren är historiskt låga. Men de bolag som trots allt vågar sig på att exportera är mer framgångsrika och står för en oproportionellt stor del av svenskt näringsliv. Det hävdar Andreas Hatzigeorgiou, en i den forskningsduo som grottat ner sig i en ansenlig mängd detaljerad data för att ta reda på bland annat vad som ligger bakom framgångarna hos exportföretagen.

- Det finns sedan tidigare ett tydligt samband mellan länder varifrån många av våra utlandsfödda kommer och handeln med dessa länder, men tidigare har man inte kunnat tolka resultaten bortom allt rimligt tvivel, säger Andreas Hatzigeorgiou,

som tillsammans med Magnus Lodefalk räknat ut att om andelen utlandsfödda i ett företag ökar med en procentenhet ökar exporten i företaget med i genomsnitt nio procent.

Anställda födda i andra länder har ofta fingertoppskänsla för just sådant som tycks hindra svenska företag från att handla med andra länder. De kan språket, affärskulturen och har kontakter och nätverk i det landet de kommer ifrån, men enligt forskarna tyder resultatet på att handeln också ökar till länder i samma region som den anställde kommer ifrån – en anställd peruan kan till exempel leda till ökad handel med Chile.

Om det spelar någon roll om peruanen anställd som montör eller marknadschef vet man ännu inte.

- Jag tror absolut att inflytande är jätteviktigt och vi har beställt ny data där vi också kan ta hänsyn till vilken roll man har i företaget, säger Magnus Lodefalk.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Minister kallar på parterna – för få etableringsjobb

Att antalet etableringsjobb är så få får arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) att kalla till sig parterna.
– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder, säger han.
Sandra Lund Publicerad 26 november 2025, kl 10:05
Arbetsmarknadsminister Johan Britz i kostym visar på något litet mellan tumme och pekfinger.
Parterna behöver lägga in en "andra växel" när det kommer till etableringsjobben, anser arbetsmarknadsminister Johan Britz (L). Foto: Henrik Montgomery/TT

Som Kollega nyligen kunde berätta har det bara blivit 84 etableringsjobb fram till och med oktober i år. 

 

Då har anställningsformen funnits i nästan två år, den som skulle få bukt på arbetslösheten för långtidsarbetslösa och nyanlända. Reformen har förhandlats under flera år år, framför allt mellan LO, Svenskt näringsliv och Unionen. 

Men även staten som står för den stora delen av finansieringen. 

 

Men nu börjar den sistnämnda tröttna. 

Johan Britz: "Lägg i andra växel"

Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) kallar nu till sig parterna, enligt TT. De behöver, enligt honom ”lägga i en andra växel”. 

– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder. De volymer vi ser är helt otillräckliga för att etableringsjobben ska vara en del i att bryta långtidsarbetslösheten – inte minst hos många utrikes födda, säger han i en kommentar till TT.