Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Din chef är ett misstag

Rätt person på rätt plats kan vara skillnaden mellan att hata och älska sitt jobb. Men trots att utnämningen av chefer är ett av företagens viktigaste beslut, misslyckas de i 82 procent av fallen, visar en ny undersökning.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
Företag har en tendens att belöna personer som är framgångsrika på sina jobb med en högre post, snarare än att leta efter människor med bra chefskvaliteter Colourbox

Har du en bra chef? Då tillhör du en minoritet, visar en undersökning från det amerikanska undersökningsföretaget Gallup. Företag har en tendens att belöna personer som är framgångsrika på sina jobb med en högre post, snarare än att leta efter människor med bra chefskvaliteter.  I 82 procent av fallen väljer företag fel person i en chefsrekrytering.  

Detta påverkar rimligtvis medarbetarnas engagemang, vilket också har visat sig i Gallups årliga undersökning. Endast 13 procent av medarbetarna känner sig engagerade i sina arbetsuppgifter.
 

När anställda själva får lista fem viktiga egenskaper hos en chef kommer förmågan att få medarbetare att känna motivation på första plats. Man tycker även att det är viktigt att kunna ta bakslag, få medarbetarna att ta ansvar och ha en öppen och transparent dialog.  Sist men inte minst anser anställda att chefer bör fatta beslut som är baserade på produktivitet och inte på politik.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Klas Hallberg: Göra rätt på jobbet räcker inte

Vi drunknar i rutiner, processer och styrdokument på jobbet. Vart tog det mänskliga omdömet vägen? Det frågar sig författaren och föreläsaren Klas Hallberg, aktuell med boken Rätt räcker inte.
Elisabeth Brising Publicerad 3 juni 2025, kl 06:01
Författaren Klas Hallberg och professorn Per Kristensson är aktuella med Boken Rätt räcker inte. En bok om om ett arbetsliv som drunknar i regler och dokumentation. Där det blivit viktigare att göra saker enligt manualer än att göra nytta för andra. Foto: Niklas Nyman/Volante

Klas Hallberg, varför räcker det inte att göra rätt? 

– Det räcker inte att ingen gjort fel, utan vi måste skapa något av värde med alla våra processer, riktlinjer och AI-verktyg. Idén till boken kom när vi läste om Åke 90 år som varit hos 66 olika läkare och inte fått hjälp, fast ingen gjort fel.

Ni skriver att ni vill att fler människor ska känna mening i sitt arbete, hur menar ni då?

– Vi outsourcar vårt eget omdöme till olika styrdokument, nyckeltal och script. Om vi fortsätter underminera det mänskliga omdömets betydelse i vårt arbetsliv så görs vi bara till dålig AI. Då tappar vi vår upplevelse av mening. 

Hur kan människans eget omdöme få en revansch?

– Det är tiotusenkronorsfrågan. En tredjedel av boken handlar om att ta risker. Vi är inte ute efter anarki, utan en gradförskjutning på två procent tillbaka till det mänskliga omdömet som kompass. Att tänka själv och våga agera.

Hur kan vi bli mer modiga på jobbet?

– Vi citerar flera höga chefer i boken som pekar på det nödvändiga i att provtrycka på regler och riktlinjer. Det finns annars en risk att man låter bli att fatta beslut och bara tar ett möte till. Våga ifrågasätt lite grann, med kunderna i fokus.

Varför är det så viktigt att anställda har mod att använda sitt kritiska tänkande?

– För att Åke 90 år ska få hjälp. För att anställda ska uppleva mening i sitt arbetsliv och för att vi ska bevara tilliten i samhället. 

Om Rätt räcker inte

Diskussionsboken Rätt räcker inte, att göra nytta på riktigt är skriven av Klas Hallberg, föreläsare och författare och Per Kristensson, professor i psykologi (Volante).