Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

EU-bidrag får Malmöföretag att flytta till Danmark

EU-bidrag avgör när Malmöföretaget CD Plant flyttar över sundet och ett drygt 50-tal jobb försvinner.
Publicerad

När CD Plant, med tillverkning både i Malmö och danska Saksköbing 15 mil bort, skulle samordna produktionen föll valet på den danska fabriken. Lolland, där Saksköbing ligger, betraktas som en region med industriell tillbakagång och tillhör EU:s stödområden.

– Hade vi flyttat den danska tillverkningen till Malmö i stället hade vi fått betala tillbaka pengar till EU, säger CD Plants VD Leif Hjerpe, enligt vilken mellan 50 och 60 personer kommer att sägas upp. En del av dessa kommer dock att erbjudas nya arbeten på den danska fabriken.

Än så länge har inga uppsägningar verkställts och facket tror fortfarande att företaget kan komma att ändra sig.

– Lägger vi fram en vettig och seriös kalkyl är det bara att hoppas att företagsledningen väljer den, säger SIF-klubbens ordförande Thomas Lagheden som inte utesluter att fler Malmöföretag kan välja Danmark av samma anledning som CD Plant i framtiden.

– Det är ett tänkbart scenario, även om man kan ifrågasätta hur länge Lolland kommer att vara ett bidragsområde.

Maria Grizell på EU-kommissionens informationskontor i Malmö har dock inte hört talas om fler fall av samma slag.

– Jag tvivlar på att företag skulle flytta bara för bidragets skull. Flyttar de finns det säkert andra strategiska skäl inblandade.

Jan Ryd, ordförande i Öresundsregionens arbetsmarknadspolitiska råd och tidigare regionchef i SIF, beklagar i och för sig att jobb försvinner, men menar att just denna flytt är en tillfällighet som bygger på att CD Plant redan finns på båda sidor om sundet.

– I ett kort perspektiv kan kanske Skåne ses som förlorare gentemot Danmark. Å andra sidan har vi en kraftig tillväxt.

Enligt Jan Ryd räknar man med mellan 7 000 och 8 000 nya jobb i Malmö bara de närmaste 18 månaderna.

NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.