Problemet är att det är samhällets mest utsatta som ska ringa utomlands och lyckas göra sig förstådda och förstå accenter, annorlunda uttal etc. Min mor har en relativt lindrig cp-skada, men har lite bekymmer med tal (lite stamning/sluddrighet vilket hör till sjukdomsbilden och som blir värre vid stress) och hon börjar höra dåligt. Hon har ofta svårt att förstå personalen.
Det står i artikeln att missförstånd är sällsynta och det är säkert så, eftersom de flesta färdtjänstkunder har "fasta" bokningar, i min mors fall minst 90%; dagcentralen en viss dag; sjukgymnast en annan. Problemen uppstår när de vill boka något som inte är standard, dvs resterade 10%. Om merparten av dessa 10% upplevs krångliga blir kundnöjdheten låg och skapar oro, men statistiskt hos Samres blir 90-95% rätt. Dessutom har det kommit kritik från taxi-chaufförer, pga felstavade adresser mm som gör att GPS inte stöds och det blir felkörningar. Bäst hade varit att behålla färdtjänst hos svensk växel och outsoursa taxi-bokningarna för oss friska, men vi friska hade säkert vågat klaga mer högljutt. De som har färdtjänst är beorende av den verksamheten och av naturen försiktiga med sin kritik.
//Son till en "drabbad"