Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Korkat att underskatta folks intelligens

En försämring är en försämring är en försämring. Att försöka sälja in en försämring som en förbättring är att underskatta kunders eller anställdas intelligens å det grövsta.
Johanna Rovira Publicerad
Johanna Rovira kommenterar

För SJ kommer vinter, kyla och snö på spåren varje år som en total överraskning. Det har varenda pendlare tvingats att acceptera - emedan vi själva påbörjar resan till jobbet en kvart tidigare eftersom det inte går att cykla i snön, får vi ändå finna oss i att bli stående i kylan för att vänta in ett försenat tåg. Vi är luttrade, vi pendlare.

Men någonstans går en gräns. Efter flera ganska rejäla tågförseningar på senaste tiden, tänkte jag kräva tillbaka lite pengar genom SJ:s restidsgaranti. Om alla försenade pendlare ser till att kräva biljettpriset tillbaka vid minst 20 minuters försening kanske SJ blir mer angeläget om att ha lite framförhållning vintertid, var min tanke.

Till min oerhörda irritation upptäckte jag att SJ smygändrat sin restidsgaranti. Numer krävs minst en timmes försening för att få tillbaka bara en bråkdel av biljettpriset. Så nu kan SJ skita fullständigt i oss pendlare och ställa in tåg lite hur de vill, utan att det kostar företaget ett öre.

Men det är egentligen inte det som retar mig mest, utan det faktum att man försöker presentera försämringen som en förbättring. I den enda artikel jag hittar om den ändrade restidsgarantin säger SJ:s försäljningsdirektör att hon tror resenärerna blir nöjda eftersom de nu får kontanter istället för värdebevis.

Nöjda? Hur korkad får man vara? Är det inte att inkompetensförklara resenärerna rejält att försöka inbilla dem att en tjuga i handen efter en dryg timmes försening (med eventuellt löneavdrag på åtskilliga hundralappar) är bättre än ett värdebevis på hela biljettpriset efter bara 20 minuters försening?

Det är ungefär lika urbota puckat som att ett företag skulle få för sig att dra in en uppskattad löneförmån och "kompensera" förlusten genom att tvinga personalen till gemensam, obligatorisk friskvård som i praktiken innebär en timmes mindre fritid. Att tvingas dansa schottis med en svettig kollega skulle alltså gottgöra att företaget dragit in rikskupongerna?

Men något sådan skulle väl ett seriöst företag aldrig försöka ro i land. Eller?

Jag önskar att alla arbetsgivare och serviceföretag kunde ge sig själva som föresats inför det nya året, att ge upp de patetiska försöken att slå blå dunster i ögonen på kunder och anställda. En försämring är och förblir en försämring och vi kommer alltid att se igenom alla idiotiska försök att förklä försämringar till förbättringar, vilka låga tankar om vår intelligens arbetsgivare och företag än har om oss.

Gott nytt år.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Övrigt

Dubbel vinstchans för Kollegaredaktionen

Ett reportage om kaoset på Sveriges största arbetsplats, Arlanda. Och en illustration av en babblare som tar över allt talutrymme på jobbet. Både Kollega och systertidningen Chef & Karriär är nominerade till Fackförbundspressens priser.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 6 maj 2024, kl 11:34
Till vänster markpersonal på Arlanda, till höger en illustration på en babblande man
Tidningen Kollega och Chef & Karriär är nominerade till två av Fackförbundspressens journalistpriser. Den första i kategorin bästa berättande text och den anda i kategorin bästa illustration. Foto: Staffan Claesson/Illustration: Mia Nilsson

Ett reportage om Sveriges största arbetsplats Arlanda kan vinna pris när Fackförbundspressens journalistpriser delas ut den 23 maj.

I texten av Kollegas reporter Johanna Rovira får vi följa människorna som fick utstå spott och slag i kaoset som uppstod på grund av vaccinationspass och krav på coronatester.

Det blev tumult när passagerarna invaderade flygplatsen hela dygn innan de skulle resa för att vara på säkra sidan. Texten ger en ökad förståelse för arbetsvillkoren för markpersonalen, som gjorde sitt bästa.

Läs reportaget här.

Kollegas systertidning Chef & Karrär, som går till Unionens drygt 100 000 chefsmedlemmar, är nominerad i kategorin bästa illustration. Illustratören Mia Nilsson har gjort en bild som visar hur en riktig storbabblare tar över allt talutrymme. Något många av oss kan känna igen.

Se illustrationen i sin helhet här.