För SJ kommer vinter, kyla och snö på spåren varje år som en total överraskning. Det har varenda pendlare tvingats att acceptera - emedan vi själva påbörjar resan till jobbet en kvart tidigare eftersom det inte går att cykla i snön, får vi ändå finna oss i att bli stående i kylan för att vänta in ett försenat tåg. Vi är luttrade, vi pendlare.
Men någonstans går en gräns. Efter flera ganska rejäla tågförseningar på senaste tiden, tänkte jag kräva tillbaka lite pengar genom SJ:s restidsgaranti. Om alla försenade pendlare ser till att kräva biljettpriset tillbaka vid minst 20 minuters försening kanske SJ blir mer angeläget om att ha lite framförhållning vintertid, var min tanke.
Till min oerhörda irritation upptäckte jag att SJ smygändrat sin restidsgaranti. Numer krävs minst en timmes försening för att få tillbaka bara en bråkdel av biljettpriset. Så nu kan SJ skita fullständigt i oss pendlare och ställa in tåg lite hur de vill, utan att det kostar företaget ett öre.
Men det är egentligen inte det som retar mig mest, utan det faktum att man försöker presentera försämringen som en förbättring. I den enda artikel jag hittar om den ändrade restidsgarantin säger SJ:s försäljningsdirektör att hon tror resenärerna blir nöjda eftersom de nu får kontanter istället för värdebevis.
Nöjda? Hur korkad får man vara? Är det inte att inkompetensförklara resenärerna rejält att försöka inbilla dem att en tjuga i handen efter en dryg timmes försening (med eventuellt löneavdrag på åtskilliga hundralappar) är bättre än ett värdebevis på hela biljettpriset efter bara 20 minuters försening?
Det är ungefär lika urbota puckat som att ett företag skulle få för sig att dra in en uppskattad löneförmån och "kompensera" förlusten genom att tvinga personalen till gemensam, obligatorisk friskvård som i praktiken innebär en timmes mindre fritid. Att tvingas dansa schottis med en svettig kollega skulle alltså gottgöra att företaget dragit in rikskupongerna?
Men något sådan skulle väl ett seriöst företag aldrig försöka ro i land. Eller?
Jag önskar att alla arbetsgivare och serviceföretag kunde ge sig själva som föresats inför det nya året, att ge upp de patetiska försöken att slå blå dunster i ögonen på kunder och anställda. En försämring är och förblir en försämring och vi kommer alltid att se igenom alla idiotiska försök att förklä försämringar till förbättringar, vilka låga tankar om vår intelligens arbetsgivare och företag än har om oss.
Gott nytt år.