2013 blev ett framgångsrikt värvningsår för Unionen. Förbundet växte från 534 000 medlemmar till 569 000. Och då är de närmare 7 000 medlemmarna från Farmaciförbundet inte inräknade.
- Vi ökar inom de flesta branscher men framför allt inom it-företag, konsultbolag, handel, bemanningsbolag och callcenterföretag, säger Fredrik Nilsson, chef för marknad och medlemsutvecklingsenheten på Unionen.
Under det gångna året har antalet yrkesverksamma medlemmar ökat från 445 000 till 470 000.
- Ju fler vi är desto mer kraft har vi vid förhandlingsborden på arbetsplatserna, i avtalsrörelsen och gentemot politiker och beslutsfattare, säger förbundsordförande Cecilia Fahlberg i en kommentar.
Antalet egenföretagare har passerat 6 000, en ökning med 37 procent. Studerandemedlemmarna har ökat med 40 procent och närmar sig 40 000 och även antalet pensionärsmedlemmar har gått framåt. Förbundet växer generellt mer bland yngre, vilket innebär att medelåldern i förbundet sänkts.
Unionens ambitiösa mål för 2014 är att bli 600 000 medlemmar varav 515 000 yrkesverksamma.
- Reklam- och mediabranschen är ett område som vi kommer att titta närmare på under 2014. Där finns en stor värvningspotential och en låg facklig tradition. Genom att vara fler kan vi göra större skillnad för våra medlemmar och få större genomslagskraft för det vi tycker och det vi vill i samhällsdebatten, i avtalsrörelsen och ute på de enskilda företagen, säger Fredrik Nilsson.
2008, när Sif och HTF bildade Unionen, hade förbundet sammanlagt 483 000 medlemmar.