Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Tjänstemän ägnar tre timmari veckan åt sociala medier

Facebook är ohotad etta. Twitter jobbar i motvind. Och det är framför allt privat vi använder sociala medier, det visar Kollegas undersökning. Men dina privata status­uppdateringar kan få konsekvenser i ditt arbetsliv.
Ola Rennstam Publicerad
Sociala medier

Barnen försummas när den smarta mobilen blivit till en förlängd kroppsdel, jobbmejlen kollas i tid och otid hemma i tv-soffan och ditt nätverk i sociala medier anses som den självklara autostradan till drömjobbet. Så låter i alla fall den allmänna debatten.

Visst har kraven på tillgänglighet ökat med den nya tekniken, och visst flyter arbetsliv och privatliv alltmer ihop. Men en undersökning som Kollega har gjort bland Unionens medlemmar ger också en annan bild - åtminstone när det gäller sociala medier.
Facebook gilla
En stor majoritet
, 76 procent, använder sociala medier huvudsakligen för privata ändamål; för att hålla kontakt med släkt och vänner, få koll på vad som händer och berika sitt sociala liv. Endast 8 procent använder det huvudsakligen i arbetet och 10 procent för att söka jobb.

Unionenmedlemmarna ägnar i genomsnitt nästan tre timmar i veckan på sociala medier och var tionde lägger mer än sju timmar. Mest populärt är förstås Facebook som hälften använder varje dag, och kvinnor i större utsträckning än män. Endast tre procent använder Twitter dagligen.

Men även om man endast använder sociala medier på sin fritid så kan det sätt man agerar på få konsekvenser för arbetslivet. Nyligen fick till exempel en chef för en större hotellkedja sparken sedan han gått in och skrivit kritiska omdömen om några konkurrenter på hotellsajten Tripadvisor. Och två Unionenmedlemmar på Go Excellent blev uppsagda för några år sedan efter att de skrivit olämpliga saker om sin chef på sina privata Facebooksidor.
tweet
Att man bör undvika
statusuppdateringar som dömer ut chefens intelligens och att lägga upp bilder som avslöjar att du inte alls ligger hemma i sjuk­sängen har de allra flesta insett vid det här laget. Men det är lika viktigt att tänka på vilka sidor man gillar och vilka forum man skriver i.

- Många är rädda för att skriva något om sin chef men det är inte där problemet ligger. Ett till synes oskyldigt agerande med ett gott uppsåt kan skada ett företags anseende eller avslöja affärshemligheter. Vi tänker oss inte riktigt för när vi är i den privata sfären, säger Malin Ström, social mediestrateg.

- I dag kan man med några få knapptryck till exempel få fram en lista över vilka anställda på Microsoft som gillar hackergruppen Anonymous eller vilka sexgrupper som gillas av personer med titeln förskollärare. Och då kommer ljuset automatiskt att riktas mot arbetsgivaren. De flesta misstag sker i privata profiler på privat tid och där har företaget givetvis Sociala medieringen rätt att gå in och bestämma vad man får och inte får men man får fortfarande ta konsekvensen.

Den uppluckrade gränsen mellan privatliv och arbetsliv har fått allt fler företag att upprätta policyer för sociala medier. Malin Ström poängterar vikten av att reglerna är brett förankrade bland personalen, annars kommer det att upplevas som att ledningen är inne och petar i deras privatliv.

- Det viktiga är inte ett fint dokument som läggs ut på intranätet utan att få medarbetarna motiverade och involverade. Ingen vill ju jobba på ett företag som sätter munkavle på sina anställda. För att de ska acceptera och vilja anamma policyn även på sin fritid gäller det att få dem att förstå att den inte enbart upprättas för företagets bästa utan att de själva har något att vinna på den. Att man inser vilka konsekvenser agerandet i sociala medier får för deras varumärke, säger hon.

Vid nyrekryteringar är det i dag närmast praxis att arbetsgivare kollar kandidaternas profiler i sociala medier.

- Det är inte så många som strävar efter guldklocka längre utan förr eller senare vill man ha ett nytt jobb. Det är det enklaste sättet att motivera att man ska se över sina sekretess­inställningar och inte lägga till kreti och pleti i sina privata nätverk. Den enorma räckvidden i sociala medier kan skapa problem inte bara för företaget utan även för individen själv. Vem vill till exempel anställa någon som talar illa om sin förra arbetsgivare? säger Malin Ström.

Men en policy skyddar förstås inte mot allt, affärs­hemligheter och säkerhetsluckor kan läcka ut på många sätt. Säkerhets­avdelningen på en storbank gav för ett tag sedan Malin Ström i uppdrag att se vad hon kunde ta reda på om företaget genom en snabbskanning på sociala medier. Resultatet gjorde bankcheferna förskräckta.

- Efter två minuter frågade jag dem om deras hiss på huvudkontoret var lagad. Det visade sig att en hissmontör hade "checkat in" på banken i samband med att han skulle utföra en reparation. Ett annat exempel är om någon i egenskap av skadedjursbekämpare checkar in på den fina restaurang man sanerar, då vill nog inte så många anlita det bolaget igen. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

7 saker att påminna ditt barn om – inför sommarjobbet

Ska din tonåring jobba i sommar? För många är sommarjobbet första kontakten med arbetslivet. Här är några saker du som förälder kan påminna om.
Lina Björk Publicerad 22 maj 2025, kl 06:02
barn som klipper gräsmatta
Ett sommarjobb är ett bra första steg in i arbetslivet. Men har din tonåring koll på sina rättigheter? Foto: Colourbox

1. Anställningsavtal

Har ditt barn ett anställningsavtal? I ett sådant framgår vilka arbetsuppgifter du har och vilken lön du ska få. Där står också vilket datum du börjat och slutar. 

 

2. Skador på jobbet

Om arbetsplatsen har ett kollektivavtal är din tonåring automatiskt försäkrad om något skulle hända på jobbet. Om det inte finns, kan det vara en bra idé att fråga vilka försäkringar som skulle täcka en skada.  

 

3. Åldersgräns på arbetsuppgifter

Barn under 13 år får inte arbeta, men det finns vissa undantag. Exempel på det kan vara trädgårdsarbete, frukt och bärplockning och att mata djur. Är ditt barn mellan 13 till 15 får hen ha ett enklare och riskfritt arbete som att stå i kiosk eller affär, men inte jobba ensam. Chefen måste också ha ett intyg från dig som förälder att du godkänner att ditt barn arbetar. Barn som är äldre än 15 år får ha ett ”normalt och ofarligt arbete”. Några saker som dock är helt förbjudna är: arbete med asbest, dykning, transport av pengar eller riskfyllda arbetsuppgifter som utförs ensam. 

 

4. Provjobba gratis

Att provjobba några pass eller dagar är ett bra sätt att känna efter om jobbet passar. Men din tonåring ska inte jobba gratis. Om företaget har kollektivavtal är arbetsgivaren skyldig att erbjuda den lägsta lön som avtalet säger. Finns inget kollektivavtal finns inte det kravet. Det kan också hända att arbetsgivaren ber din tonåring att gå hem för att det är dåligt väder eller för få kunder. Sådana ”regnavtal” är inte tillåtna. Har du ett schema så ska du jobba de timmarna. 

 

5. Jobba svart

Visst kan det vara frestande med några extra tusenlappar på kontot om varken din tonåring eller arbetsgivaren betalar skatt. Men förutom att det är olagligt är det flera saker som kan hända: Ditt barn får ingen hjälp om chefen vägrar betala ut lön, det finns inga försäkringar under arbetstid, man går miste om semesterersättning, övertidsersättning och sjukersättning med mera. 

 

6. Betala skatt

 Om ditt barn tjänar mindre än 24 873 kronor per år så behöver hen inte betala någon skatt. Om man redan innan jobbet påbörjas vet att man inte kommer att tjäna mer så går det att fylla i en blankett som ska lämnas till arbetsgivaren. Då kommer arbetsgivaren inte att dra någon skatt på lönen. I annat fall får man tillbaka pengarna i samband med deklarationen. 

 

7. Ringa sig sjuk och sjuklön

 Vanligtvis räcker det att skicka ett sms, eller ringa chefen och säga att du inte kan komma. För att få pengar från arbetsgivaren (sjuklön) ska anställningen vara mer än en månad.

Källa: Arbetsmiljöverket, Unionen, LO, Skatteverket.