Att Företagarna, som företräder 70 000 näringsidkare, har tagit ställning för de strejkande beror i första hand på Anders Jäger. När han fick veta vilka villkor de anställda vid callcentret har beslöt han agera och efter att ha kontaktat företrädare på lokal, regional och central nivå står nu alltså hela Företagarna bakom de strejkandes krav på schysta villkor.
- Men det finns ju ingen lag på att man måste ha kollektivavtal. Det vi vill är att arbetsgivaren får till en överenskommelse med sina anställda som ger dem schysta villkor, säger han.
Varför tycker ni det är viktigt?
- Vi behöver ett bra företagsklimat och en majoritet av företagen sköter sig bra. Men den här arbetsgivarens sätt att behandla personalen skadar alla andra företagare. Vi tycker det är åt helsike att behandla folk som man gör i det här fallet, det är omoraliskt och inget vi vill ska förekomma någonstans i Sverige. Vi vill ha anständiga företag, säger Anders Jäger.
- Sedan är det ju också många ungdomar som jobbar på det här callcentret, som är deras första kontakt med näringslivet och nu får de en snedvriden bild av vad en företagare är, vilket inte heller är bra för andra, seriösa företagare.
I dag inleds förhandlingen om en nedläggning av callcentret. Vad hoppas ni arbetsgivaren ska göra nu?
- Eftersom folk behöver jobb så är det så klart synd om de lägger ned. Vi ser ju helst att de är kvar och har anständiga villkor för de anställda. För alla förlorar ju på om de sticker.
Hur har andra företagare inom Företagarna reagerat på ert stöd till de strejkande?
- Jag har bara hunnit få reaktioner från företagare i Medelpad än men de tycker det här är himla bra och säger att de aldrig i livet skulle behandla sina anställda på det här viset.