Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Martin blev sjuk av säljhetsen

80 timmars arbetsvecka, ständiga utskällningar och utebliven provision. För tio unga säljare blev jobbet på Viasat Sales en mardröm. Martin Linnander är en av dem som gick in i väggen.
Ola Rennstam Publicerad

Det började så bra. Ansvar för en grupp med tio säljare och löften om att tjäna mycket pengar, uppemot 80 000 kronor i månaden. På sitt förra jobb som säljare i Norge hade Martin Linnander fått utmärkelser för sina resultat, han saknade inte anledning att vara optimistisk.

Enligt Viasats anställningskontrakt skulle Martin Linnander och hans kollegor arbeta 40 timmar i veckan med att knacka dörr och sälja tv- och bredbandsabonnemang. Lönen bestod helt och hållet av provision.
Men om gruppen inte klarade vecko­målen krävde cheferna att säljarna även skulle arbeta på helger och röda dagar, utan att få en krona. I snitt jobbade Martin Linnander 80 timmar i veckan under sina åtta månader på företaget. Kollega har fått ta del av scheman som bekräftar uppgifterna. Vid ett tillfälle tvingades Martin och hans kollegor att arbeta 25 dagar i sträck.
- Att vägra var uteslutet om man ville behålla jobbet. Visst tjänade jag bra vissa månader men inte alls så mycket som utlovat och sett på antal timmar blev det en usel timpenning.

Ständiga utskällningar
Förutom att själv sälja abonnemang och organisera arbetet för gruppen skulle Martin sköta en rad andra arbets­uppgifter. Bland annat hålla dagliga telefonkonferenser med huvud­kontoret i Stockholm, registrera abonnemang, rekrytera nya säljare och vara ute och avisera på de adresser där man skulle sälja härnäst.
- Mellan klockan 13 och 21 var det enbart sälja som gällde, allt det andra var alltså helt obetalt. Min arbetsdag började vid 10-tiden på förmiddagen och slutade först långt in på natten, berättar Martin.
Trots att han arbetade som två heltidstjänster och sålde bra fick han ständiga utskällningar. När han sade ifrån svarade huvud­kontoret med att frysa honom ute, bland annat genom att inte svara på samtal och glömma att ge honom rätt nummer till telefonkonferenserna.
- Det var otroligt kränkande att bli utskälld. Det kunde ske när jag åt söndagsmiddag med familjen, då var det bara att ge sig ut och jobba för att inte förlora jobbet. När jag slutligen ringde och sa upp mig svarade min närmaste chef: "Yes, äntligen!"

Sömnbristen, de ständiga utskäll­ningarna och arbetstempot blev till sist för mycket. I mars förra året brakade Martin Linnanders liv ihop.
- Jag blev tröttare och tröttare. Till sist kom jag inte upp ur sängen, allt bara snurrade. Minnet svek, jag hade svårt att hitta min bil på gatan och klarade inte av att ta enkla beslut i mataffären. 23 år gammal hade jag gått in i väggen och jag är fortfarande inte återställd, säger han.
Kollega har även intervjuat Martin Linnanders efterträdare som ger samma bild av arbetsvillkoren. Han stannade bara några månader men även han fick betala ett högt pris med sjukskrivning som följd.
- Jag har aldrig blivit så illa behandlad och då har jag ändå jobbat på några av de värsta arbetsplatserna i Sverige. Men varken jag eller Martin fattade vilken situation vi var i förrän efteråt, säger han.

Oklart hur lönen räknades ut
De unga säljarna var sugna på att tjäna pengar och nappade på arbets­givarens olika säljtävlingar, problemet var att vinsterna i form av resor och tv-abonnemang sällan betalades ut. Det mest talande exemplet på arbetsklimatet var när förstapriset i en tävling bestod i att inte bli uppringd av cheferna under en helg.
- Men personen som vann blev upp­ringd och fick jobba i alla fall, säger Martin.

Ingen av de säljare som Kollega varit i kontakt med fick någonsin en lönespecifikation där det framgick hur företaget räknat ut lönen. Den bestod enbart av en summa minus provisionen för de kunder som ångrat sig.
- Vi tvingades lita på att företaget gjort rätt. I ett fall uppgav man att kunden ångrat sig och jag fick inte en krona i provision men när vi kollade upp det visade det sig att kunden hade kvar sitt abonnemang. Gjorde företaget det medvetet är det stöld, säger en av säljarna som vill vara anonym.

Varför stannade ni kvar om det var så illa?
- Pengar var en drivkraft, man jobbar hårt för att bygga upp sitt team och nå sina mål, man vill komma någonstans. Att Viasat är ett välkänt företag bidrog också. Företaget lovade hela tiden att ersättningen vi efterlyste skulle komma på nästa lön, säger Martin Linnander.

Martin och hans kollegor vill varna andra för Viasat Sales.
- Jag ångrar att jag började arbeta där, det är det absolut värsta jag har gjort i hela mitt liv. Jag vill uppmana andra att aldrig ta ett arbete med 100 procent provision, det borde förbjudas.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.