Det är fint och önskvärt att vara kreativ. Många tror att det är en medfödd egenskap men ännu fler tror att det är något som vi själva kan träna upp.
Manpower har tillsammans med Kairos Future frågat drygt 5 000 personer om kreativitet på jobbet. Nio av tio tycker att de är kreativa. Men bara hälften anser att deras kollegor är det.
Starkast är den kreativa självbilden inom media och kultur samt pr och reklam. Lägst är den bland kontorsarbetare, administratörer och ekonomer.
Nästan nio av tio anser att det är viktigt att få vara kreativ på jobbet men alla får inte utlopp för sin skaparförmåga. Var fjärde anställd är kreativt frustrerad. Störst är frustrationen inom kundtjänst och operatörsyrken. Inom management och pedagogiska arbeten är den som minst.
Frustrerad kan man också bli om någon snor ens idé. Mer än hälften av de anställda uppger att de har varit med om det. Däremot är det mycket ovanligt att man själv tar en idé från en medarbetare eller kollega och presenterar den som sin egen. Var tionde person må ha stulit en idé någon gång. Två procent erkänner att de har gjort det flera gånger.
Vad kan arbetsgivaren göra för att öka kreativiteten? Viktigast är erkännande och uppmärksammande av medarbetare som kommer med goda idéer. Det ska också finnas bra system för att ta till vara idéerna, möjlighet att driva egna förslag vidare och möjlighet att arbeta i team.