Den kinesiska lastbilsmarknaden har hittills varit en vit fläck för Volvokoncernen. Men mycket talar för att lastbilsjätten nu har stärkt sina positioner i landet. I helgen avslöjade AB Volvo nämligen att man köper 45 procent i ett nytt dotterbolag till kinesiska Dongfeng för nästan 5,8 miljarder kronor. Därmed går man om Daimler och blir världens största tillverkare av tunga lastbilar.
Urban Spännar, ordförande för Unionenklubben i Göteborg med över 3 000 medlemmar, välkomnar affären och hyser inga farhågor för att jobb kommer att försvinna från Sverige.
- Vi i klubben är försiktigt positiva och tror att det kommer att skapas en tryggare situation för medlemmarna. Det blir inga omedelbara följder det kommande året men på medellång sikt, fem år ungefär, kommer många av våra medlemmar att jobba mot Dongfeng på ett eller annat sätt, säger han.
- Om det skapas några nya arbetstillfällen har jag svårt att kommentera, det skulle mest bli spekulationer. Men Volvo har fått en andra chans i Kina och förhoppningsvis kommer vi att ta vara på den på ett bra sätt.
Den kinesiska lastbilsmarknaden är lika stor som USA:s och Europas tillsammans. Enligt Volvo är köpet den största industriinvestering ett svenskt företag hittills har gjort i Kina.