Lindholmen vid Göta älvs norra strand är ett expansivt område med företag inom till exempel it, media, forskning och konsultverksamhet. I februari öppnar Unionen Göteborg en filial med åtta anställda i området för att möta upp det stora behov som uppstått.
- Lindholmen är Göteborgs motsvarighet till Kista, en plats där det händer otroligt mycket. Där finns det ett forskningscenter, It-universitet och alla företag. Det är ett område som växer och där vi har många medlemmar och tanken är att komma närmare dem och vara närvarande i den förebyggande verksamheten, säger projektledaren Pernilla Laurin.
Förutom att stötta klubbar och möta befintliga medlemmar ser Unionen att det finns en enorm värvningspotential med ett lokalt kontor på Lindholmen. Förra året fick Göteborgsregionen sammanlagt 9 414 nya Unionenmedlemmar. Ambitionen med Lindholmensatsningen är, enligt Pernilla Laurin, 8 000 nya medlemmar på två år.
- Målet är väldigt högt satt och det kräver att vi tänker nytt. Vi kommer att fortsätta göra många företagsbesök men det kommer inte att räcka, säger hon.
Kreativitet och innovationskraft är två ledord som kommer att prägla filialen och dess arbete de kommande två åren. För att släppa loss kreativiteten hos dem själva kommer Unionens personal att samarbeta med en konstnär.
- Vårt fokus är att bli en del i företagens innovation och utveckling här i Göteborg. Vi tror att släpper man loss kreativiteten bland medarbetarna får man en bra arbetsmiljö som sannolikt leder till tillväxt i företagen, säger Pernilla Laurin.
- Bakgrunden till satsningen är att det växer upp nya branscher i storstäderna där Unionen har relativt låg organisationsgrad till exempel inom media och dataspelsområdet. Vi i Göteborg vill satsa på dem men mäktar inte med det med ordinarie organisation, därför har vi sökt och fått pengar från Unionens förbundsstyrelse för att få driva det här projektet.