Beskedet gavs av konkursförvaltarna vid en presskonferens som började klockan 13 i dag.
I köpet ingår det fastighetsbolag som äger anläggningarna i Trollhättan, däremot varken reservdelsbolaget Saab Parts eller de immateriella rättigheterna till Saab 9-5 som ägs av GM, General Motors.
Hur mycket Nevs fått betala är inte offentlig.
Den första modell som Nevs planerar att utveckla ska utgå från den befintliga Saab 9-3 som ska anpassas till eldrift med japansk teknologi och sedan beräknas lanseras vid årsskiftet 2013/2014.
Jämsides med det ska en helt ny modell utvecklas med japansk teknologi och sedan lanseras globalt även om man då kommer att fokusera på Kina, som bedöms vara den största och viktigaste marknaden för elbilar.
Nevs, vars ambition är att etablera sig som den ledande tillverkaren av elbilar, vill nu rekrytera ett antal ingenjörer till Trollhättan för att påbörja produktutvecklingen så snart som möjligt.
"Jag är mycket glad att vi får ta tillvara Saab Automobiles kunnande inom fordonsdesign och produktion. Vi kan nu starta en ny framtidsinriktad verksamhet i Trollhättan. Där finns en produktionsanläggning i absolut toppklass. Vi kombinerar svensk bilindustriell erfarenhet inom design och tillverkning med japansk elbilsteknologi och en stark närvaro i Kina. Elbilar drivna av grön el är framtiden och framtidens elbil kommer från Trollhättan", skriver Karl-Erling Trogen, styrelseordförande för Nevs, i ett pressmeddelande.
Paul Åkerlund, tidigare metallordförande på Saab och nu kommunalråd (s) i Trollhättan, är glad över dagens besked.
"Jag är starkt medveten om att antalet arbetstillfällen i startskedet inte är i paritet med de 3 500 som tidigare jobbat på Saab, men på sikt hoppas vi detta ska bli något riktigt bra", skriver han i ett pressmeddelande.
- Saab har återuppstått, med fortsatt produktion I Trollhättan. De orden är härliga för mig att säga. Nu kör vi, säger Paul Åkerlund till TT.