I går inleddes strejken på sju tidningsförlag, reklambyråer, reseboknings- och betalningsföretag. Nu varslar Unionen om en utvidgning.
- Vi lade det första varslet den 28 maj, och det har inte gjort någon verkan ännu. Det här är till för att öka trycket på arbetsgivarna och få dem till förhandlingsbordet, säger Unionens avtalsexpert och konfliktgeneral Bo Hallberg.
Klockan 15 på tisdag om en vecka blir det strejk också på Ticket affärsresor, Bring Frigoscandia och Bring SCM, och Svensk Delgivningsservice AB. Dessutom utvidgas strejkerna på Aller Media och American Express Business Travel till att omfatta fler orter i Sverige.
Den stora stridsfrågan är om de anställda ska vara garanterade en viss löneökning. Unionens utgångsbud är en minsta höjning på 320 kronor i månaden, det vill säga samma summa som i de flesta avtal som man skrivit på tidigare.
Avsikten är bland annat att det ska finnas ett skydd mot godtycke, arbetsgivaren ska inte ensidigt kunna styra över lönen. Ingen ska heller riskera att bli helt utan löneökning.
Arbetsgivarsidan, Almega Tjänsteförbunden och Medieföretagen, vill inte ha någon individgaranti alls. Med individgarantier går det inte att föra meningsfulla lönesamtal mellan chef och medarbetare, hävdar arbetsgivarna som anser att garanterade löneökningar binder upp en alltför stor del av löneutrymmet.
Just i dag finns inget som pekar på en snar lösning, i alla fall inte om man lyssnar på Almega Tjänsteföretagens förbundsdirektör Stefan Koskinen. På Almegas hemsida kallar han situationen för "utpressningsliknande och omöjlig att ge efter för".
- Jag upplever att Almega har fastnat i ett politiskt ställningstagande som inte överensstämmer med verkligheten. Då måste man ompröva sin politik, säger Bo Hallberg enligt vilken det inte finns några inplanerade träffar med medlarna.
- Det är inget som hänt. Jag upplever det som helt dött.