Det är Bemanningsföretaget Peak-IT som ligger bakom undersökningen som bygger på telefonintervjuer med 1 357 personer.
En del arbetsgivare satsar rejält på sociala aktiviteter för att personalen ska må bra och därmed förhoppningsvis prestera bättre. Svenska arbetsgivare anordnar i snitt två sociala aktiviteter per år för sina medarbetare. Men skillnaderna är rätt stora i hur mycket det satsats mellan olika branscher visar undersökningen.
Inom den offentliga sektorn svarade 25 procent att chefen aldrig arrangerar sociala happenings, inom det privata sektorn är motsvarande siffra 16 procent.
Kollegor inom finansbranschen verkar vara de som umgås mest med varandra utanför jobbet. 62,5 procent svarade att chefen fixar mellan två till fem sociala evenemang om året för sina medarbetare, 10 procent svarade att det sker oftare än så.
Även inom IT råder en generös syn på arbetsgivarfinansierade sammankomster, 52 procent svarade att jobbet bekostar genomsnitt en social aktivitet per kvartal.
Inom hälso- och sjukvårdsbranschen råder enligt undersökningen en snålare inställning till sociala sammankomster på arbetsgivarens bekostnad. 71,3 procent angav att arbetsgivaren på sin höjd arrangerar en sammankomst per år eller ingen alls.