Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Oscarsgala för goda idéer

Ett företag i topp måste ständigt jobba med förbättringar för att hålla sig kvar. På Arlanda Express innebär det att man utmanar personalen att komma med nya idéer. Under pompa och ståt korades på fredagen vinnarna i en tävling där anställda bidragit med över 120 idéer.
Johanna Rovira Publicerad
Kollega
Jeanette Styfberg och Louise Westerberg var i final med sitt innovativa förslag om mobilladdare i form av cykelpedaler, på Arlanda Express innovationstävling. Men själva röstade de på ett annat förslag, det som också vann: en fogscreen. Kollega

Filmmusik, underhållning, fanfarer, smörgåstårta och prisutdelning med små Oscarsstatyetter.

Vänthallen för reseföretaget Arlanda Express vid Centralstationen i Stockholm förvandlades tillfälligt till en liten Oscarsgala light på fredagen. Uppklädda gäster minglade med tågvärdar och biljettförsäljare och spekulerade i vilket av de sex bidrag som gått vidare till final, som skulle vinna.

- Vill man inte hamna på den kyrkogård som är fylld av gravstenar från företag som en gång varit på topp, måste man ständigt jobba med förbättringar och förnyelse, förklarade företagets vd Per Thorstenson.

- Men vi i ledningsgruppen trodde aldrig att vi skulle få in 120 väldigt spännande och innovativa förslag. Det överträffade vår förväntan med råge.

Ett av de 120 förslagen hade knåpats ihop gemensamt av Jeanette Styfberg, säljare och hennes tågvärdskollegor Louise Westerberg, Claudia Sjölander och Agnieszka Kvarnström. Det handlar om att sätta upp stolar med cykelpedaler runt bord både i vänthallen i Stockholm och på plattformen i Arlanda. Här skulle resenärer själva kunna trampa ström till sina mobilbatterier och datorer på ett miljövänligt sätt samtidigt som de får lite motion.

- Det är många resenärer som efterfrågar eluttag för att ladda telefoner och det här skulle vara gratis för dem. Det enda som krävs är muskelstyrka och tid, förklarar Jeanette Styfberg.

Deras idé föll många av kollegorna på läppen så kvartetten tog sig ända till de sex finalplatserna som tävlade om en Londonresa med studiebesök på Heathrow på programmet.

Men själva hade de röstat på en annan idé – att skaffa en fogscreen, en slags dimridå som används i stället för en vanlig bildskärm, med information till resenärerna. Och det var det bidraget som vann flest röster. Förslaget kom från Jenny Möller och Johan Ytterberg, båda tågvärdar.

- En fogscreen syns verkligen och det är ett ypperligt sätt att vägleda våra resenärer till rätt tåg, sade Jenny Möller när hon tog emot priset.

Tvåa kom ett förslag om att installera ett konstcafé i vänthallen och tredjepriset gick till ett förslag om att ställa ut ett biljettbås utformat som fronten på ett av företagets tåg, i Centralens vänthall. Men Jeanette Styfberg & co gick inte helt lottlösa från galan. Alla sex finalister blev utlovade ett besök i flygtornet på Arlanda plus lunch.

- En del av de andra förslagen kommer vi att pilla in i vår vanliga förslagsverksamhet och kanske belöna framöver, deklarerade Per Thorstenson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.