"Han satt i mitten av den stora konferenslokalen. Kroppsspråket andades motstånd. Stämningen i lokalen var tryckt. Under presentationens gång ställde jag frågor och bad om reflektioner. Han räckte upp handen och sa sin mening. På frågan om vad han hette vägrade han att svara. Efter varje kommentar ändrades kroppsspråket, sakta började han luta sig framåt. Efter 1,5 timmes föreläsning sa han äntligen: Jag heter Krister - och det är viktigt att vi hjälps åt och ger varandra beröm! Jag vände mig till resten av auditoriet på 200 personer och frågade om de höll med Krister - ALLA räckte upp handen."
I min roll som utbildare träffar jag modiga företag som vågar satsa på hela kedjan i förändringsprocesser. I detta fall ett svenskt industriföretag med traditionella anor. Ledningsgruppen deltog i workshops om visioner, alla chefer utbildades i change management, och sista steget var att inspirera hela personalen inför starten av att implementera ett nytt system.
Lyckosamma förändringsprocesser har flera delar. En avgörande faktor är den informella ledarens medverkan. Det är han eller hon som i vardagen, i fikarummet, på möten och i arbetsgrupper säger sin mening och blir draghjälp. Det finns tre faktorer som kan initiera förändring:
- Om systemet tvingar dig (om det skulle bli vänstertrafik, enligt lag)
- Om du vet och känner vad det kan ge dig (vad blir min belöning?)
- Om du ser och får insikt om att förändringen kan hjälpa dig att få det du vill ha (din egen riktning och önskade framtid)
Det är rätt att ändra om systemet ändras, det är rimligt att förändra när du får en konkret morot vid målgång. DU väljer själv att förändrar när du ser den attraktiva framtiden bortanför målet - visionen.
Som ledare behöver du träna dig att möta människors perspektiv, hinder och drivkrafter för förändring. Du behöver kunna kommunicera genom att sända på flera kanaler. En som hjälper dig att sända är den informella ledaren. Hitta honom eller henne så kommer du ett steg närmare att nå framgång i change management.