Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Kollega startar debattsida

Nu startar Kollega en debattsida på webben. Här ska medlemmar och förtroendevalda kunna uttrycka sin åsikt om allt som rör arbetslivet.
Ola Rennstam Publicerad 20 oktober 2020, kl 14:25
Linnea Andersson / Kollega
Kollegas debattredaktörer – Lina Björk och Niklas Hallstedt – vill skapa ett forum för medlemmarnas åsikter, en viktig demokratisk funktion för en fackförbundstidning. Linnea Andersson / Kollega

Lina Björk och Niklas Hallstedt är sidans redaktörer. Varför startar Kollega en debattsida?
– Vi vill skapa ett forum för medlemmarnas åsikter, det känns som en viktig demokratisk funktion för en fackförbundstidning. En förhoppning är att det ska uppstå en ständig dialog och ett flöde där människor får möjlighet att berätta vad de tycker. Och ur det uppstår det förhoppningsvis något kreativt, man kommer ett steg närmare något.

Vem vill ni ska skriva på sidan?
– I första hand vill vi att medlemmar ska komma till tals i frågor som rör deras vardag, och då gärna personer som inte har så stor medial erfarenhet, de som hamnat lite ”under radarn”. I andra hand tänker vi oss personer som har sakkunskap i en fråga. Vi vill undvika dem som är i etern ändå, de har redan plattformar där de kan göra sig hörda.

Vilka ämnen tänker ni att debattsidan ska fokusera på?
– Inläggen ska handla om arbetslivet på något sätt. Det kan vara saker som rör den egna branschen och sådant som rör arbetsplatsen, till exempel arbetsmiljö, lön eller stora förändringar. Arbetslivet rymmer ju både stort och smått.

För dig som vill göra din röst hörd

Mejla ditt manus till [email protected]. I länken nedan finns detaljerad information om vad du bör tänka på inför att du skriver:

Läs mer: Så skriver du på Kollega Debatt

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."