Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Nätverka digitalt - så gör du

Digitala nätverksträffar kan i coronatider vara vägen till ett nytt jobb. Martina Brand är nätverksproffs och ger sina bästa tips för hur du bygger ett digitalt nätverk.
Publicerad
Digitalt nätverkande har fördelen att folk från hela landet kan delta och att mötena blir effektiva eftersom man slipper resa. Fysiska möten har fler dimensioner, men en del människor känner sig mer bekväma framför skärmen än att träffas i verkliga livet. Illustration: Valero Duval

Jobbar du hemma på grund av corona? Känner du dig isolerad och dränerad på energi? Då kan digitala nätverksträffar vara något för dig.

– Människan är ett flockdjur. Vi har ett inbyggt grundbehov av att träffas och umgås med andra, säger Martina Brandt, som arbetar med nätverk sedan tio år tillbaka.

Martina Brandt inriktar sig på tjänstemän inom kommunikation och marknad i olika branscher. Innan corona bröt ut ledde hon grupper där max 16 deltagare träffades fysiskt sex gånger under ett år. Varje möte varade i runt tre timmar.

Men när pandemin kom blev behovet av att ses på annat sätt än fysiskt uppenbart. Via Linkedin – det är oftast där hon hittar sina deltagare – undersökte hon intresset.

Läs mer: Därför ska du våga använda Linkedin

– Jag satte maxantal till åtta deltagare, sex träffar på fyra månader och där varje träff skulle vara i en och en halv timme. Intresset var stort och snart bildade jag det första digitala nätverket.

Hon berättar hur en digital träff kan se ut:

– Jag brukar inleda första träffen med att ställa en fråga till varje deltagare och i samband med det får var och en presentera sig själv och berätta vad man arbetar med.

Martina Brandts nätverksträffar har oftast ett specifikt tema.

– Det kan vara en frågeställning, en trendspaning eller allmänna diskussioner kring ett visst ämne. Det kan också vara en fråga som dyker upp under en träff och som vi beslutar oss för att diskutera nästkommande gång. Mötets innehåll är inte ristat i sten, det finns utrymme för improvisation.

Det finns flera fördelar med att träffas digitalt

För att sätta ihop en bra nätverksgrupp krävs research. Martina brukar förintervjua deltagarna och frågar då vad de har för förhoppningar på nätverkandet och vad de själva skulle kunna bidra med för erfarenheter. Det sistnämnda är en fråga som är väldigt viktig för att gruppen ska bli så intressant och givande som möjligt för alla deltagare.

– Jag matchar ihop folk med liknande yrken fast från olika branscher. Matchningarna grundar sig i förintervjuerna, men jag går även på min magkänsla.

Martina menar att nätverkandet i dag ofta är nyckeln till nya karriärmöjligheter. Inte bara genom att man skapar nya kontakter utan att det även kan väcka en lust till att byta bransch. Och det är inte den enda fördelen med att nätverka.

– Genom att träffa andra i liknande situation får man perspektiv på deras utmaningar och kan då bolla olika problem, eventuella lösningar och frågeställningar som finns i yrket.

Läs mer: Så blir du headhuntad

Precis som i verkliga livet finns det även på nätet en deltagare som pratar och hörs mer än andra.

– Det är en av mina utmaningar som nätverksledare – att se till att alla får prata lika mycket. En metod jag brukar använda är att dela in deltagarna i mindre grupper. Det brukar också vara ett bra sätt att lära känna varandra lite bättre.

Martina Brandt har nu varit ledare för ett antal digitala nätverksträffar och hon har redan beslutat sig för att fortsätta med konceptet, även när pandemin är över.

– Jag kommer inte att överge mina fysiska träffar, men har märkt att det finns flera fördelar med att träffas digitalt. På de digitala träffarna kan folk från hela Sverige delta och mötena är mer effektiva eftersom man slipper resvägen.

Läs mer: Så fixar du ett jobb du trivs med

Vissa deltagare har också berättat att de känner sig mer avslappnade hemma framför datorn än vid fysiska möten.

– Sedan kan man ju även mixa digitala träffar med enstaka IRL-möten. Det tror jag många uppskattar.
 

NÄTVERKSDELTAGARNA

KRISTINA BACKLUND, Stockholm, Head of creative på Trustly
”Jag gillar det nya digitala arbetslivet och tycker att man på digitala nätverksträffar fokuserar bättre på frågorna och mindre på positioneringen inom gruppen.

Fysiska möten är värdefulla och kan inte ersättas av digitala möten, men det är inte säkert att just nätverkandet lider av att vara digitalt. Jag tror nämligen att man dömer andra utifrån deras sociala förmåga och utseende alldeles för mycket när man ses fysiskt. Jag tycker att digitalt nätverkande är mer inkluderande och mindre fördomsfullt.

Min syn på nätverkandet är att det är en långtidsinvestering. Nyttan för mig är inspirationen jag får från de andra deltagarna. Jag har inte varit fokuserad på att få ut något konkret av de andra utan har försökt att möta dem och delta med ett öppet sinne. Förhoppningsvis har de fått en bra bild av mig, och skulle någon rekommendera mig framöver för ett uppdrag, då är det jätteroligt. Men, jag tror inte man ska nätverka för att få något konkret.

Mina bästa tips för de som vill nätverka är att bidra med sig själv och bjussa på sina framgångar likväl som sina misslyckanden. Samtidigt bör du vara intresserad av att lyssna på andra, och vara nyfiken på människor som kan ha helt andra perspektiv och åsikter än dina egna.”

JENNY AXÄLL, Järfälla, senior kommunikationsansvarig på ICA Sverige
”Det digitala nätverkandet ökade i samband med corona. På min arbetsplats har vi numera såväl workshops, som fika och AW:s online. Jag är även med i nätverk där vi har gemensamma frågor samtidigt som vi inte känner varandra sedan tidigare.

Fördelen med digitala nätverk är att du kan ge nätverket all mötestid du avsatt och slipper kringtid med resor fram och tillbaka.

En annan fördel är att du enkelt kan dokumentera allt utan att det känns konstlat. Dessutom är det coronasäkert, du slipper ta en risk när du träffar de andra.

Nackdelen är naturligtvis att man inte träffas just IRL. Att ses IRL knyter band och gör att du upplever den andra personen på ett annat sätt. Men i jämförelse med att inte nätverka alls fungerar detta förvånansvärt väl.

Vi är flera som har hörts vid sidan om träffarna för att vi uppskattar vårt utbyte. Vi kommer troligen fortsätta träffas digitalt och fysiskt även efter att det formella nätverket är slut. Nätverkandet ger inspiration, klokskaper, utbyte samt uppslag till nya samarbeten.”

LENA GRÖNKWIST, Linköping, marknadskommunikatör på Tekniska Verken
”Jag började nätverka för ungefär fem år sedan tack vare ett tips från min medlemsorganisation. Nätverkandet är väldigt givande med bra föreläsare som inspiration och jag får också möjlighet att ställa frågor till andra inom min yrkesgrupp.

Fördelen med digitalt nätverkande är att vi som inte bor i Stockholm slipper resorna. Och speciellt i dessa tider då resor kan innebära smittorisk.

Men jag tycker också att det finns en utmaning med att bara se varandra i en liten ruta och ändå få ut något av vår träff. Upplägget är ju att vi ska prata med varandra och kanske utbyta utmaningar och erfarenheter. Det blir svårare digitalt.

Men framförallt är nätverket ett bra sätt att själv få lite insikt om vilka utmaningar som många av oss har, få energi, pepp och inspiration. Att jag kan känna att jag faktiskt gör en massa bra saker och att vi har liknande utmaningar, de flesta av oss.”

Läs mer: Andreas fick nytt jobb på 11 dagar

Text: Katarina Markiewicz

NÄTVERKSPROFFSETS 3 BÄSTA TIPS

1. Specifika branschnätverk kan du hitta på Linkedin, sociala medier, via en branschförening, medlemsorganisation eller genom att besöka branschmässor.

2. Innan du anmäler dig: Fundera över vad du själv kan erbjuda nätverket, inte bara vad du själv kan få ut av det.

3. Glöm inte att genom att delta i ett nätverk bygger du ditt eget varumärke. Avsätt tid och engagemang. Våga dela med dig av dina erfarenheter. Våga vara personlig. Intressera dig för andra och ställ frågor. Det gör dig också mer intressant.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Hatet fick Lotta Vikström att lägga ned verksamheten

Linkedin-profilen Lotta Vikström har under flera år drivit ett rekryteringsbolag. Av branschkollegor har hon på senare tid fått så elaka kommentarer att hon tappat engagemanget och nu valt att lägga ned.
– Det finns nog ingen bransch där man pratar så illa om varandra som i rekryteringsbranschen, säger hon.
Carolina Högling Publicerad 12 mars 2025, kl 06:02
En bild på Lotta Vikström och en bild på en telefonskärm med apparna Facebook och LinkedIn.
Efter flera år i rekryteringsbranschen har Lotta Vikström valt att lägga ned sin verksamhet. Detta efter att under en längre tid ha fått elaka kommentarer och meddelanden från branschkollegor på sociala medier.
Foto: Carolina Högling/Colourbox

Lotta Vikström startade rekryteringsbolaget Be proud 2016. Ett företag som skulle se människan bakom cv:t och använda sig av personliga möten i stället för automatiserade tester. Hon har tidigare berättat för Kollega att hon inte tycker att personlighetstester är rätt väg att gå i rekrytering och att de snarare skrämmer bort lämpliga kandidater. 

Lotta Vikström 

Gör: Grundare av Be best som arbetar med utbildningar och rådgivning om arbetsmiljö. 

Ålder: 53 år. 

Bor: Stockholm. 

Lägger ned

Nu meddelar Lotta Vikström på Linkedin att hon lägger ned efter att motståndet med både hat och hot blivit för mycket. 

– Jag har känt under en tid att rekryteringsbranschen har väldigt stora utmaningar. Det har blivit en ganska bedrövlig bransch. Jag kände att jag inte vill vara en representant för den.  Jag fick hat i flöden och kommentarer. Människor har postat bilder på mig och jag har fått skärmdumpar från vänner och andra i branschen, säger hon. 

Lotta Vikström berättar att det är människor i samma bransch som skrivit om, och till henne och hon upplever att klimatet har förändrats. Samtidigt vill hon understryka att det också finns många som gör mycket bra i branschen. 

Det är inte som det varit förut när man hjälpte varandra och det fanns en gemensam tanke att vi ska hjälpa våra arbetssökande att hitta ett jobb. Det finns inte alls längre. 

Pågått i flera år

De elaka meddelandena och kommentarerna på sociala medier började redan för ett par år sedan när hon skrev inlägg om rekryteringstester och ifrågasatte hur bra de egentligen är. Då var tonen inte lika hård och Lotta Vikström upplevde att det var lättare att föra en diskussion. 

På senare tid har hatet eskalerat, hävdar hon. Lotta Vikström berättar att hon fått meddelanden och läst kommentarer som ”hur fan kan hon få plats i media?”, ”hon är en jävla amatör” och ”hon kan ingenting om forskning”. 

Efter jag skrivit en debattkrönika i Arbetsvärlden kände jag att jag inte orkar hålla på och försvara mig längre. En sådan här verksamhet bygger på att man själv vill och att det finns ett engagemang och driv och jag känner att det har tagit slut nu.

Under inlägget på Linkedin har Lotta Vikström fått mycket stöttning i form av positiva kommentarer vilket hon berättar har betytt mycket för henne. 

Framåt ska hon arbeta med sitt andra bolag Be best som hon tidigare har jobbat med parallellt med rekrytering. Be best arbetar med rådgivning och utbildningar om arbetsmiljö till chefer, medarbetare, elever och lärare.