
Vi kan alla göra fel. Eller vi gör fel, vi är ju bara människor. Ord och handling kan såra, i vardagslivet men också där vi strävar efter att vara professionella, på jobbet. Det kan vara något till synes banalt, som ett risigt skämt på fikarasten eller att du glömt kollegans 50-årsdag. Det kan också vara något som känns värre, ett utbrott på mötet, mejl som skickats fel eller en missad deadline som påverkar hela arbetsteamet.
Läs också: Branscherna där man bråkar mest
Men det fiffiga med att göra fel är att det går att göra om och göra rätt. Hur då? Jo, genom att börja med att säga förlåt. På riktigt.
1. Säg förlåt så tydligt och rakt du kan. Linda inte in och ge en massa förklaringar.
2. Låt ursäkten landa hos mottagaren och lyssna på dennes reaktion.
3. Bekräfta att du förstår att hon eller han blev ledsen, kränkt eller arg. Håll inte på att ursäkta dig.
4. Säg att det inte ska upprepas och att du vill gottgöra. Om du inte vet hur, fråga.
5. Ta ansvar för att du klantat dig. Säg inte ”jag är ledsen för att mitt agerande gjorde dig upprörd” utan säg ”jag är ledsen för att jag gjorde så där”.
6. Be om ursäkt så snart du kan, vänta inte för länge. Det blir bara jobbigare för alla.
7. Om det är en enstaka händelse du behöver be om ursäkt för, inte en större konflikt som eskalerat och pågått en tid, fokusera på den och inte något som hände för tre år sedan.
Läs mer: Konflikt på kontoret?