Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så säger du förlåt på jobbet

Ett förlåt kan sägas på tusen sätt men ändå kan det vara så svårt. För det är en konst att kunna be om ursäkt – på riktigt. Men den går att lära sig. Här får du tipsen om hur du säger förlåt nästa gång du förargar en kollega.
Petra Rendik Publicerad
Kollega
Sorry Seems to Be the Hardest Word ... Kollega

Vi kan alla göra fel. Eller vi gör fel, vi är ju bara människor. Ord och handling kan såra, i vardagslivet men också där vi strävar efter att vara professionella, på jobbet. Det kan vara något till synes banalt, som ett risigt skämt på fikarasten eller att du glömt kollegans 50-årsdag. Det kan också vara något som känns värre, ett utbrott på mötet, mejl som skickats fel eller en missad deadline som påverkar hela arbetsteamet.

Läs också: Branscherna där man bråkar mest

Men det fiffiga med att göra fel är att det går att göra om och göra rätt. Hur då? Jo, genom att börja med att säga förlåt. På riktigt.

1. Säg förlåt så tydligt och rakt du kan. Linda inte in och ge en massa förklaringar.

2. Låt ursäkten landa hos mottagaren och lyssna på dennes reaktion.

3. Bekräfta att du förstår att hon eller han blev ledsen, kränkt eller arg. Håll inte på att ursäkta dig.

4. Säg att det inte ska upprepas och att du vill gottgöra. Om du inte vet hur, fråga.

5. Ta ansvar för att du klantat dig. Säg inte ”jag är ledsen för att mitt agerande gjorde dig upprörd” utan säg ”jag är ledsen för att jag gjorde så där”.

6. Be om ursäkt så snart du kan, vänta inte för länge. Det blir bara jobbigare för alla.

7. Om det är en enstaka händelse du behöver be om ursäkt för, inte en större konflikt som eskalerat och pågått en tid, fokusera på den och inte något som hände för tre år sedan.

Läs mer: Konflikt på kontoret?

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.