Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Blodig konferens i Strandbergs nya roman

Blotta ordet teambuilding kan få den mest lekfulla att fasa. Författaren Mats Strandbergs nya skräckthriller Konferensen handlar om den värsta tänkbara formen av teambuilding – när en grupp kollegor måste samarbeta för att undvika döden.
Petra Rendik Publicerad
Henric Lindsten
I sin nya skräckroman Konferensen skildrar Mats Strandberg en teambuilding som spårar ur. Henric Lindsten

Visst borde det ha skrivits fler skräckromaner om konferenser som spårar ur, med tanke på hur rysliga de kan vara i verkliga livet?
– Ja, jag tycker också det! Arbetslivet är en sådan bra grogrund att utgå från. Hur många släkthemligheter har det inte skrivits om? Men relationer på en arbetsplats kan vara minst lika intensiva. Vi tillbringar trots allt nästan halva vår vakna tid på jobbet med människor vi själva inte valt att umgås med.

Utan att spoila för mycket, vad handlar Konferensen om?
– Om en väldigt blodig natt på en konferensanläggning. Vad som händer med en grupp människor på en dysfunktionell arbetsplats när de blir tvingade att teambuilda på riktigt, där förmågan att samarbeta betyder skillnaden på liv och död. Konferensen handlar om relationer på en arbetsplats och hur lite vi egentligen vet om de vi jobbar med.

En thriller?
– Konferensen går att läsa som en thriller men för mig är det skräck. Fredag den 13:e-filmerna fick mig att älska genren och boken har drag åt det hållet. Men det är vuxna kommunanställda som åker på konferens i stället för unga kåta tonåringar som campar i skogen.  

Vilka är karaktärerna på konferensen?
– Jag ville ha en grupp med olika egenskaper och olika sorters erfarenheter. En av dem jag pratat med under researchen är arbetsplatspsykologen Björn Hedensjö för att hitta olika arketyper på en arbetsplats. Det är chefen som inte borde vara chef, han som snart ska gå i pension och checkat ut kontra den yngre idealisten med stort rättspatos som kanske är lite svart och vit i sitt tankesätt. Och så den sköna killen, typen som är den värsta jag vet. De som är lata och fuskar på grupparbeten men alltid kommer undan. Nu har jag fått användning av min avsky i boken.  

Hur många hemska konferenser har du själv varit på?
– Jag har testat på en del teambuildinglekar, många barnkalasliknande. Springa i labyrinter och hjälpa varandra att hitta rätt, bygga torn av backar och fästa post-it-lappar på kollegans rygg där man skrivit tre bra och en dålig egenskap. En del sådana övningar legitimerar ju nästan mobbing på något sätt.

– Teambuilding med jobbet är i alla fall ett ämne som engagerar har jag märkt. Många jag har pratat med har mardrömshistorier att berätta

I dessa tider känns konferensresor väldigt avlägset. Hur tänkte du kring det när du skrev boken?
– Jag satte igång under hösten 2019 under ett PR-besök i Brasilien. Sedan slog pandemin till. Det var svårt att skriva när jag inte visste vilken värld jag skrev för. Börjar man längta tillbaka till kontoret och kollegorna kan ju boken fungera som ett botemedel kanske, haha.

Dina böcker har utspelat sig bland annat på en färja, ett ålderdomshem och nu på en konferens. Vilken annan arbetsplats kan möta ond bråd död nästa gång?
– Just nu är jag trött på arbetsplatser och inne på annat. Men jag är ju egenföretagare …

Mats Strandberg

Mats Strandberg är en svenska författare och krönikör som slog igenom med Cirkeln som han skrev tillsammans med Sara Bergmark Efgren. Han har hyllats för sina skräckromaner Färjan och Hemmet och ungdomsromanen Slutet av såväl läsare som kritiker världen över.

Konferensen är hans senaste bok som utkommer på Norstedts den 19 april.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Tre strategier att bemästra motgång

Mod att möta motgångar är nyckeln till framgång. Tricket är att omvärdera synen på bakslag. Och att du själv som chef vågar kliva fram med dina fel och brister.
Publicerad 20 augusti 2025, kl 06:01
Dagens ledare behöver lämna komfortzonen och kliva in i modet för att kunna navigera i vår föränderliga och osäkra arbetsvärld. Det menar ledarskapsexperten Loa Lava Brynjulfsdottir. Illustration: Kati Mets

Floppar, fiaskon, platt fall och motgångar. Även okärt barn har många namn. Vi vet alla hur hemskt det känns att stå med brallorna nere efter ett snöpligt nederlag. Och att känna en svidande skam över att ha missat målet, gjort fel och varit otillräcklig.

Men vänta ett tag! Är det inte ett ganska stelbent och till och med förlegat sätt att se på misslyckanden? I synnerhet i arbetslivet där det allt oftare talas om psykologisk trygghet, lärandeprocesser och innovation.

Jo, menar Loa Lava Brynjulfsdottir, aktuell med boken Mod att möta motgångar – som ledare, medarbetare och team.

Foto: Marie-Therese Karlberg

– Dagens ledare behöver lämna komfortzonen och kliva in i modet för att kunna navigera i samtidens föränderliga och osäkra arbetsvärld. Mod att möta motgångar är nyckeln till framgång, säger Loa Lava Brynjulfsdottir, som är föreläsare och utbildare i ledarskap.

Men för att det ska vara möjligt behöver vi i grunden omvärdera synen på motgångar. Att misslyckas behöver inte vara ett hinder eller ett tecken på egen oförmåga, enligt henne.

Inte heller är det fråga om att undvika misslyckanden. De kommer ju vare sig vi vill eller inte.

– I stället handlar det om att möta motgångar med ett nyfiket förhållningssätt och utforska om det kan finnas en möjlighet till lärande. För att kunna lyckas och nå våra mål och visioner är det en förutsättning att testa, våga ta risker och att också misslyckas ibland, förklarar hon.

"Vi är inte tränade på att skaka av oss misslyckanden och skam"

Samtidigt är det lättare sagt än gjort att förvandla motgång till möjlighet. Även om det förvisso kan vara lärorikt är det ändå ofta tufft att misslyckas, inte minst i arbetslivet.

– Vi är inte tränade på att ta risker och inte heller på att skaka av oss känslan av misslyckande och skam, konstaterar Loa Lava Brynjulfsdottir.

Enligt henne krävs det i huvudsak att vi övar på två strategier för att kunna möta motgångar på ett lärande sätt:

1. Att träna upp ett dynamiskt tankesätt där vi hela tiden utvecklas, lär oss och slipar på våra färdigheter. Enligt det här synsättet är misslyckanden en del av utvecklingen där vi lär och utmanar oss själva.

Motsatsen är ett så kallat statiskt tankesätt, där ett misslyckande ses som en gräns och ett slut. Där ett misslyckande är något personligt och våra potentialer uppfattas som givna och därmed inte utvecklingsbara.

2. Att bli skamtålig, det vill säga att bygga upp vår resiliens mot motgångsskam. Och även att kunna återhämta oss från bakslag. Skam är en djupt mänsklig känsla som rör kärnan i vår identitet och självkänsla. I grunden handlar det om rädsla för att inte vara värd gemenskap, tillhörighet och kärlek. En förlamande skam kommer som ett brev på posten när vi misslyckas. Rädslan för att uppleva skam gör ofta att vi undviker att kliva fram och riskera en motgång.

Loa Lava Brynjulfsdottir framhåller att en chef har en bärande roll för att skapa ett dynamiskt förhållningssätt till motgång och för att förhindra att motgångsskammen slår till.

– Som ledare kan du normalisera motgångar och rädsla för att misslyckas genom att själv våga kliva fram och vara modig, mänsklig och sårbar, säger hon.

Misslyckanden en naturlig del av en lärandeprocess

Sårbarheten är, enligt henne, det modiga ledarskapets innersta kärna. Det ska inte förknippas med svaghet – tvärtom är det ett tecken på mänsklighet.

– Att vara modig är att acceptera sin rädsla och sårbarhet men ändå våga agera. Det innebär att du som chef kan erkänna att du gjort ett misstag eller har klantat dig. Och att du delar med dig av dina erfarenheter, tankar och känslor och kan be om ursäkt, förklarar hon.

När den som har mest makt i hierarkin visar vägen genom att berätta om sina motgångar minskar också stigmat för misslyckanden bland medarbetarna. Det modiga, mänskliga ledarskapet vilar på idén att misslyckanden är en naturlig del av lärandeprocessen, som sedan ligger till grund för att kunna justera riktning och mål för hela teamet.

– Den dynamiska synen på motgångar skapar i sin tur en trygg miljö där alla medarbetare vågar ta risker, testa och utvecklas, säger Loa Lava Brynjulfsdottir. 

Text: Gertrud Dahlberg

3 STRATEGIER

  • Gör tvärtom. Utvidga din komfortzon genom att exponera dig för det som känns jobbigt. Är du en person som gärna skjuter på uppgifter? Gör dem direkt. Är du rädd för att få ett nej och bli avvisad? Fråga ändå. När du upprepade gånger vågar gå emot och utmana dina egna rädslor växer också modet.
     
  • Släpp på perfektionskravet. Det är helt okej att göra fel ibland. Tänk dig att du kör ett pilotprojekt, ett slags betaversion där du provar dig fram. Det behöver inte vara perfekt.
     
  • Ta ett steg i taget. Det måste sällan fungera in i minsta detalj från start. Det mesta kan justeras och utvecklas efter hand.
     

ATT KOMMA IGEN EFTER ATT HA GÅTT PÅ PUMPEN

  •  Försök att gå in i känslan och sätt ord på hur det känns. Våga prata om det! Se motgången i vitögat, men undvik att fastna i meningslöst ältande.
     
  •  Identifiera dig inte med motgången. Att du har misslyckats betyder inte att du är misslyckad. Försök att se på vad som hänt med distans. Lite som att betrakta ett föremål på en konstutställning.
     
  •  Se motgången som ett lärande. Även om det svider har du troligen varit med om något som kan vara utvecklande.

Källa: Loa Lava Brynjulfsdottir