Hoppa till huvudinnehåll
Jämställdhet

Långt kvar till varannan damernas i media

Hur kvinnor och män presenteras i nyhetsmedier påverkar acceptansen för ojämlikhet i samhället i stort. Det menar medieforskaren Maria Edström, som i en ny rapport visar att kvinnor utgör en knapp fjärdedel i nyhetsflödet och då ofta i en mindre aktiv roll.
Gabriella Westberg Publicerad
Morgontidningar.
Foto: Anders Wiklund/TT

Rom byggdes inte på en dag. Men efter decennier av kamp och uttalad politisk vilja utgör kvinnor i dag ändå bara en knapp femtedel av ledamöterna i svenska bolagsstyrelser, enligt Allbright-stiftelsen, vilket innebär att bolagsledningarna kan vara jämställda om fyrtio år om utvecklingen fortsätter i samma takt. Häromdagen rapporterade Kollega.se om en studie som visade att lönegapet mellan kvinnor och män kan slutas om 118 år.

Nu visar en ny rapport att kvinnorna inte heller syns och hörs i nyhetsflödet, jämfört med männen. I svenska medier utgör kvinnor en knapp tredjedel av de som kommer till tals, vilket i och för sig är något bättre än i det internationella nyhetsflödet, där de kvinnliga rösterna utgör en knapp fjärdedel.

Om utvecklingen går långsamt vad gäller bolagsledning och löner så tycks det gå ännu långsammare i media. Sedan år 2000 har kvinnors andel i svenska nyhetsmedier i princip inte rört sig alls, det vill säga det går fortfarande två män på en kvinna i media, enligt rapporten Räkna med kvinnor 2015. 

- Vi kommer inte att uppnå jämställdhet om inte kvinnor också syns och hörs som självständiga, kompetenta aktörer. Hur kvinnor och män framställs i media bidrar också till acceptansen för till exempel lönegapet, säger Maria Edström, en av forskarna bakom rapporten.

Den svenska studien är en del av en internationell, Global Media Monitoring Project,  som genomförs vart femte år sedan 1995 och granskar hur kvinnor och män skildras i nyhetsflödet under en dag. Årets globala studie är den största hittills, med 114 deltagande länder.

Åtta av tio företrädare för politik och näringsliv i medierna globalt är män. Fyra av fem experter är män, även i Sverige (19 procent kvinnor globalt, 21 procent i Sverige), visar rapporten

Man har också tittat på i vilka sammanhang det är troligast att hitta en kvinna respektive man. Troligast är att man hittar en kvinna i artiklar eller inslag som handlar om skönhetstävlingar, mode, familjeliv och preventivmedel. Män hittar man säkrast i nyheter om våld, militär, försvar och sport.

- Det är kanske inget man kan ta med sig direkt till löneförhandlingen, men medierna bidrar till att skapa en föreställning om vem det är som löser problem och är beslutsför, vilket såklart lätt påverkar i till exempel en rekryteringssituation, säger Maria Edström.

Också när det gäller nyhetsrapportering från konfliktområden är kvinnorna osynliga, bara drygt var tionde av dem som intervjuas i nyheterna från dessa områden är kvinnor. Men fler kvinnor än män, 29 respektive 10 procent, presenteras som offer.

- Det är deprimerande att svenska medieföretag inte har kommit längre. Sverige vill gärna se sig som världens mest jämställda land, men faktum är att vi i nyhetsrapporteringen är omkörda av länder som USA, Rumänien, Peru, Chile och Pakistan, säger Maria Edström

Om rapporten

För den globala rapporten inom Global Media Monitoring Project har 22 136 artiklar och inslag från 2 030 olika medier granskats, och i den svenska studien 303 nyhetsartiklar eller inslag, 620 personer samt 336 reportrar och presentatörer. I en separat webbundersökning ingick 109 personer som intervjuats eller uttalat sig på annat sätt. Studien genomfördes den 25 mars 2015.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jämställdhet

7 sätt att öka jämställdheten

Ett lyckat jämställdhetsarbete leder till bättre rekryteringar och högre lönsamhet. Här är sju tips som får jämställdheten att blomstra på din arbetsplats.
Publicerad 15 maj 2025, kl 09:30
En nyckel för att lyckas skapa en jämställd arbetsplats är att jobba med normer och beteenden. Foto: Colourbox
  1. Börja prata om företagets jämställdhetsmål och gör en bedömning om det finns ojämställdhetsproblem på arbetsplatsen. Prioritera ett par av dessa problem och upprätta en plan för hur de ska åtgärdas. Följ upp arbetet för att säkerställa att förändring sker. Om inte, gör ett omtag.
     
  2. Granska de normer som finns på arbetsplatsen, och förändra om det behövs. Var aktiv och visa vilka beteenden som inte är önskvärda, säg ifrån.
     
  3. Bestäm vilka regler som gäller och hur ni som medarbetare är mot varandra. Föregå själv med gott exempel.
     
  4. Jämställdheten börjar med chefen. Satsa på att utbilda ledarna, normer och beteenden skapas uppifrån och går nedåt i organisationen. Chefer kan behöva hantera motstånd mot jämställdhetsarbetet. Det betyder att kunna kommunicera och motivera varför företaget arbetar med jämställdhet.
     
  5. Kommunicera er vision. Det går inte att bara tänka ut ändrade normer kring jämställdhet utan att kommunicera dem. Hitta informella ledare som är intresserade av jämställdhet.
     
  6. Ett företag som vill rekrytera mer jämställt måste börja med jämställdhetsarbetet och ändra normer kring jämställdhet internt i företaget – innan man börjar rekrytera. Att enbart anställa några kvinnor på en mansdominerad arbetsplats löser inte jämställdheten.
     
  7. Glöm inte: Håll ut – förändringsarbete tar tid.

Källa: Jämställdhetsmyndigheten/Sara Nilsson, senior utredare.

Text: Teres Hallman

Läs mer

Foto: Erik Abel

Mansdominerade Norra Skog följde tipsen och fick högre lönsamhet och bättre rekryteringar på köpet. Läs artikeln här.