Hoppa till huvudinnehåll
Internationellt

Spanien inför jämställd föräldraledighet

På fredag väntas den spanska regeringen att anta ett lagförslag som kommer att öka de spanska pappornas betalda föräldraledighet i etapper tills den blir exakt lika stor som de spanska mammornas.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Spanien tar ett kliv mot ökad jämställdhet. Colourbox

I dag har mammor i Spanien sex veckors betald ledighet. Papporna har fem frivilliga veckor. Dessutom finns det ytterligare 10 veckor som i teorin kan tas ut av båda föräldrarna men som i mer 98 procent av fallen tas ut av de spanska mödrarna.

Men om mindre än tre år kan skevheten i föräldrauttaget vara ett minne blott. Premiärminister Pedro Sánchez, som har kallat till nyval 28 april, försöker få igenom en lag om jämställd föräldraledighet innan han eventuellt förlorar sin post, skriver tidningen El Pais.

Redan under detta år kommer, om regeringens plan går i lås, pappaledigheten stiga till åtta veckor för att under nästa år öka till 12 veckor. År 2021 ska både män och kvinnor åtnjuta 16 veckors betald, icke överlåtbar föräldraledighet, är tanken.

Lagändringen ingår i ett 28-sidigt dokument med titeln Kungligt dekret om akuta åtgärder för att garantera lika behandling och möjligheter mellan kvinnor och män i arbetslivet, som varit ute på remiss. Även om det kan komma ändringar, har regeringskällor uppgett till El Pais att förslaget om ökad pappaledighet sannolikt kommer att godkännas i morgon fredag.

Läs mer: Pappaledighet kan bli EU-lag

Läs mer: Östländer bäst på föräldraledighet

Föräldraledigt i andra länder:

Island: Mammor – 3 månader,  pappor – 3 månader, valfritt – 3 månader

Norge: Mammor – 10 veckor, pappor – 10 veckor, valfritt 26 veckor full betalning

Frankrike: Mammor – 16 veckor, pappor –  11 dagar

Storbritannien: Mammor – 10 dagar, pappor – 10 dagar, valfritt – 37 veckor

Tyskland: Mammor - 14 veckor, Pappor - två månader, valfritt -12 månader

Sydkorea: Mammor – ett år, Pappor – ett år (dock bara 40 procent av lönen)

Sverige: Mammor – 90 dagar, Pappor – 90 dagar, Valfritt – 210 (+ 90 lägstanivådagar)

Källa tabell: europa.eu, norden.org, The Guardian, BBC, TT, Försäkringskassan.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Internationellt

Spanien slopar karens vid svåra klimakteriebesvär

Kvinnor i Spanien som lider av svåra klimakteriebesvär kan inom kort få ersättning från första sjukdagen. De har sedan tidigare rätt att sjukskriva sig utan karensavdrag vid svår mensvärk.
Johanna Rovira Publicerad 13 november 2026, kl 06:00
kvinna som kämpar med klimakteriet
Svåra klimakteriebesvär kan snart ge anställda i Spanien rätt till ersättning redan från första sjukdagen. Foto: Colourbox

Från och med december kommer kvinnor i Spanien som lider av svåra klimakteriebesvär ha rätt att vara sjukskrivna utan att drabbas av samma löneavdrag som vid annan sjukdom, skriver bland annat den spanska tidningen Público.  

Arbetsgivaren betalar full lön första frånvarodagen och från andra dagen får den anställda sjukersättning och slipper således den vanliga karenstiden i Spanien på tre arbetsdagar. 

Krävs svåra klimakteriebesvär

Men vanliga värmevallningar, trötthet och hjärndimma räcker inte för att få ta del av del av förmånen. För att kunna nyttja den nya rättigheten krävs att den anställda har ett dokumenterat medicinskt tillstånd kopplat till klimakteriet. Tillståndet måste vara så allvarlig att det begränsar arbetsförmågan. 

Svåra sömnstörningar, extrem trötthet, kronisk smärta och betydande kognitiv nedsättning samt humörförändringar som påverkar avsevärt räknas till de symtom som kan ge ersättning.

Svår mensvärk ger också ersättning

Sedan tre år tillbaka kan kvinnor i Spanien som sjukskrivs för svåra menstruationsbesvär som orsakas av en diagnostiserad sjukdom också få ersättning redan från första dagen. 

Karenstiden i Spanien är enligt lag tre dagar, men vissa kollektivavtal och vissa arbetsgivare kan ha mer generösa villkor kring sjukersättning. 

Så mycket ersättning får den sjukskrivna

Dag 1: 100 procent lön betalas av arbetsgivaren.

Dag 2 -20: 60 procent av sjukpenninggrundad inkomst betalas av spanska försäkringskassan Seguridad Social.

Dag 21 och framåt: 75 procent betalas av Seguridad Social. 

För andra sjukdomar gäller 60 procent från dag tre, 75 procent från dag 21.