
Thailand har länge varit ett av svenskarnas favoritresmål. Det är också välkänt att många svenska män köper sex i landet.
– Mycket har skrivits om dem som utnyttjas i prostitution. Betydligt mindre om männen som ligger bakom efterfrågan, trots att det är de som driver på hela marknaden, säger Helena Myrman, projektledare på Schyst resande.
Som att köpa ett kilo fläskkött
Det är också sexköparnas beteenden och attityder som är fokus i den rapport som har skrivits av den svenska journalisten Joakim Medin på uppdrag av organisationen Schyst resande. Under några veckor i juli och augusti jobbade han undercover med dold mikrofon i Thailand. Genom att utge sig för att vara lärarstuderande intresserad av att köpa sex fick han kontakt med drygt 20 svenska män i Bangkok, Phuket och Pattaya, som osminkat berättade om sina sexköp.
”Det är en affärstransaktion mellan två människor, ungefär som att köpa ett kilo fläskkött”, säger en av männen i rapporten.
Sexköparna i rapporten är 30 - 70 år. De kommer från hela Sverige, från såväl storstäder som mindre orter och har olika socioekonomisk bakgrund. Det som förenar dem är sexistiska åsikter. Flera av männen uttrycker till exempel en längtan tillbaka till tydligare könsroller – något de har funnit i sina möten med thailändska kvinnor.
”Thailändskor är som svenska tjejer var för 50, 60 år sedan. Om jag är törstig så behöver jag inte hämta ett glas vatten själv, hon hämtar det åt mig. Jag tror det här lockar en jävla massa svenska män. För vem fan vill inte bli behandlad som en kung”, förklarar en man i 40-årsåldern.
Männen i studien har även ofta rasistiska idéer. De flesta av dem skulle aldrig kunna tänka sig att köpa sex i Sverige. Men ingen av dem tycker att sexköp i Thailand är moraliskt tvivelaktigt.
– Många av männen skulle inte köpa sex hemma, men när de är utomlands på semestern gäller andra normer och värderingar, säger Helena Myrman.
Det finns även män som anser att det i själva verket är de som är offren.
”Jag träffade en 19-åring, som efter bara en dag började fråga om pengar till renoveringen av familjens restaurang. Hon försökte utnyttja mig”, säger en 50-årig man.
Skälen till att svenska män köper sex i Thailand är flera. Vissa är sexmissbrukare. Andra anser att de tar sedan dit de kommer.
– De tycker att de anpassar sig till den lokala kulturen, att det är naturligt och accepterat att köpa sex i Thailand, säger Helena Myrman.
Männen ser sig också ofta som välgörare. Trots att de är medvetna om att kvinnorna kommer från fattiga familjer och måste prostituera sig för att försörja sig och sina familjer hävdar de att de hjälper kvinnorna genom att betala dem för sexuella tjänster.
”Vi är trevliga och artiga mot dem, inte som indier och araber som är behandlar dem illa. Vi svenskar visar dem respekt”, säger en man i rapporten.
Det förekommer även att männen vill ha en ”flickvänsupplevelse” och hyr en thailändska under en längre tid.
Ett problem som lyfts fram i rapporten är att vanliga turister - som barnfamiljer och charterresenärer - bidrar till att normalisera prostitutionen i Thailand.
– Till redlight-distrikten kommer inte bara sexköpare, utan även många andra turister som inte köper sex. De lockas av platsens rykte men även av barerna och utomhusmarknaderna i området, samtidigt som sexhandeln pågår helt öppet. Prostitutionen blir på så sätt en turistattraktion, säger Helena Myrman.
Nätverket Schyst resande uppmanar därför turister i Thailand att inte besöka områden eller barer där det förekommer prostitution.
– Turismen är viktig för Thailand. Om thailändska myndigheter märker att turister inte attraheras utan tvärtom störs av sexhandeln skulle den thailändska polisen troligtvis agera kraftfullare mot prostitutionen, säger Helena Myrman.
Prostitution är förbjudet i Thailand på samma sätt som i Sverige och sexköp kan i teorin leda till fängelse. Men alltför många tjänar på sexturismen för att politiker och polis ska ingripa. Barer, restauranger och hotell mutar till exempel polisen för att hålla tyst om den prostitution som pågår öppet.
Schyst resande vill med rapporten skapa debatt och hoppas även kunna påverka svenska män att inte köpa sex.
– Vi hoppas att turisterna blir mer medvetna om att de bidar till att normalisera miljöer där prostitution förekommer så att sexköparna kan agera mer öppet och avspänt. Vi hoppas förstås också att sexköparnas attityder ska förändras så att sexuell exploatering i förlängningen förhindras, säger Helena Myrman.
Läs hela rapporten här.
Schyst resande
Nätverket Schyst resande arrangerar utbildningar, seminarium och ger regelbundet ut rapporter om hållbar turism, med olika teman. I nätverket ingår åtta organisationer: Unionen, Childhood Foundation, Fair Action, Hotell- och restaurangfacket, IOGT-NTO, RealStars, Svenska kyrkan och Union to Union. Läs mer på www.schystresande.se