
Systemleverantören Aaro började i mars erbjuda förmånscyklar till sina anställda. Konsultchefen Jeanette Söderberg nappade direkt på det ekonomiskt mycket fördelaktiga erbjudandet.
– Jag hade funderat på att skaffa elcykel ganska länge, för jag ville få in den naturliga vardagsmotionen i tillvaron – den kan vara knepig att få till när man hybridarbetar som tjänsteman. Dessutom var jag rejält trött på det ständiga pendlingskaos som råder i Stockholm. Men, det är en rätt dyr investering, särskilt innan man vet riktigt hur en elcykel fungerar, så det kändes helt rätt att slå till när jag fick den här chansen.
Cykel konkurrenskraftig förmån

Jeanette Söderberg berättar att företaget vill kunna erbjuda sina anställda både konkurrenskraftiga förmåner och en bra balans mellan arbete och fritid. Just vardagsmotion är uppskattat och efterfrågat av många. Man har även några tjänstecyklar som man kan låna vid närliggande kundbesök.
– Men de används inte så jättemycket, vårt kontor ligger så centralt att det ofta är enklare att promenera. Då är intresset för förmånscyklar mycket större, vi var många som beställde i första omgången. Och jag upplever att intresset är fortsatt stort, många är väldigt hälsomedvetna här.
Aaro har tecknat avtal med ett företag som levererar cyklar åt medarbetarna, som fritt kan välja från ett stort utbud av både cyklar och utrustning, att använda såväl i tjänsten som privat.
Aaros hyresvärd har ett cykelrum inomhus i ett låst garage, där medarbetarna kan parkera sina cyklar.
– En annan sak jag tyckte är väldigt bra med förmånscykel är att det ingår en årlig cykelservice och att det går att välja till många tillbehör som hjälm och packväskor, säger Jeanette Söderberg.
Månadskostnaden för cykeln dras på den anställdas bruttolön och förmånen är kostnadsneutral för arbetsgivaren.
Lättare främja anställda att cykla
I januari 2022 blev det dessutom lättare för arbetsgivare att främja anställda att använda cykel, både i tjänsten och till och från jobbet, då de första 3 000 kronorna på förmåncykeln blev skattefria, en slags subvention av staten.
– Jag valde en cykel som kostade 20 000 kronor, det blir en total månadskostnad på 246 kronor, som dras från min bruttolön. Avdraget görs i tre år, sedan går det att köpa loss cykeln för ett pris som beräknas utifrån värdeminskningen. Eller så lämnar man tillbaka den och löser ut en ny.
Själva cykelturen har en positiv inverkan på hälsan, även om man väljer att få lite elektrisk hjälp. Enligt en norsk undersökning så var elcyklisters energiförbrukning 8,5 gånger större än vid vila, att jämföra med en vanlig cyklist som hade en energiförbrukning som var 10,9 gånger större än vid stillasittande.
– Jag har 17 kilometer enkel väg till jobbet, så för mig skulle det vara för stor tröskel att ta mig till jobbet med en vanlig cykel. Dessutom finns det inget omklädningsrum på jobbet, även om vi har duschmöjlighet. Med en elcykel är min ambition att cykla varje dag jag ska in till kontoret, så länge väglaget tillåter. Sedan får vi se vad som händer när det blir regn och rusk. Just nu känns i alla fall min cykeltur som en helt magisk start på dagen, säger Jeanette Söderberg.
Text: Lina Friberg.
TIPS FÖR EN CYKELVÄNLIG ARBETSPLATS
➧ Bra cykelparkering, gärna inomhus.
➧ Omklädningsrum och dusch.
➧ Köp in cykelhjälmar, varför inte med
företagets logga?
➧ Anordna roliga tävlingar för att
motivera fler medarbetare att cykla.
➧ Använd cykel vid lokala kundbesök.
➧ Tillhandahåll första hjälpen-kit,
pump och cykelverktyg.
REGLER FÖR FÖRMÅNSCYKEL
➧ Arbetsgivaren köper, hyr eller leasar
cykeln.
➧ Förmånserbjudandet ska rikta
sig till alla tillsvidareanställda på
arbetsplatsen.
➧ Den anställda betalar skatt på
förmånen (utöver 3 000 kronor).
➧ Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter.
➧ Gäller för vanliga trampcyklar och
elcyklar, men inte för elsparkcyklar.
Källa: Skatteverket