Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Så skapar du en bra klubbwebb

Har du som förtroendevald svårt att nå ut till medlemmarna på din arbetsplats? Skapa en klubbwebb.
Lina Björk Publicerad

Det händer mycket på en arbetsplats. Och det händer mycket som klubben har ett finger med i lönerevisioner, förhandlingar, årsmöten och ergonomi. Men få vet om vilka de förtroendevalda är, vad de gör eller hur man får tag i dem. Lösningen kan vara en klubbwebb.

– En klubbwebb är ett fönster för att göra sig synlig. Och att vara synlig skapar både engagemang hos medlemmar och har ett rekryterande syfte för anställda som inte är medlemmar i ett fackförbund, säger Stefan Wying, regional ombudsman på Unionen.

En bra klubbwebb kan se ut på många olika sätt. Men några saker kan vara bra att tänka på:

  • En presentation av klubbstyrelsen. Berätta vem som gör vad och hur du lättast får tag på dem. Berätta vem som är ordförande, skyddsombud och arbetsmiljöombud och vad det innebär. Ha gärna bilder på personerna.
     
  • Nyheter - vad är på gång just nu? Kanske din arbetsplats håller på med en omorganisation eller lönerevision. Skriv då gärna vem som ansvarar för just det och vilken tidsplan som finns. Publicera bilder och filmer, ha en öppen kalender där inplanerade aktiviteter visas.
     
  • Anslagstavla med information från arbetsgivaren.
     
  • Länkar till Unionen
     
  • Ett klotterplank- kan vara ett diskussionsforum där frågor kan dryftas, stora som små. Ett enkelt sätt att få reda på vad medlemmarna tycker i olika frågor.
     
  • Ett dokumentbibliotek med årsberättelser och protokoll.

Att skapa en klubbwebb kräver inga tekniska kunskaper. Unionen har verktyg för att både tillverka och lansera sidan. I dagsläget har bara en registrerad klubbordförande behörighet att ansöka om att starta webben, men när det väl är gjort så sköter en webbyrå hela proceduren. Som klubbordförande får du en länk och en lathund att följa.

– Det är väldigt enkelt. När sidan sedan är på plats är det viktigt att administrera den så att allt jobb inte hamnar på en person. Försök att adjungera in personer som håller i något ansvarsområde så som ergonomi eller arbetsmiljö, säger Stefan Wying.

Vill du starta klubbwebb?

Gå in här

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.