
Bengt Landberg, klubbordförande WSP Sverige AB, Stockholm:
Räknade ni med att det skulle bli ett varsel?
– Vi var ganska beredda på det, men vi har förstås aldrig varit med om det förut. Även om Almega är bångstyriga så är det ändå kloka människor hos båda parter så det vore fasen om det skulle mynna ut i en strejk.
Hur ser strejkviljan ut bland medlemmarna?
– Det är svårt att bedöma, alla har så mycket att göra att de har förträngt det och sen är det många som inte riktigt fattat vad det här handlar om. Vi har försökt informera om flexpension, och det är en pedagogisk utmaning. Det är ju de yngre som kommer att ha glädje av det här men för dem ligger pensionen långt borta. Vi kommer att ha ett informationsmöte i eftermiddag tillsammans med Sveriges Ingenjörer.
Hur kommer varslet att påverka er verksamhet?
– Det kommer att påverka väldigt mycket, negativt. Folk är pressade redan i dag att hålla leveranser och tidsplaner. Ingen vet hur lång en eventuell strejk blir, så vi kommer att komma efter. En dag är mycket nog. Det kan bli lockout, och är man inte ansluten till en facklig organisation får man ju inte ut några pengar och den biten förstår folk. Vi har fått många nya medlemmar senaste tiden.
Gun Karlsson, klubbordförande, SVT:
Vad säger du om varslet?
– Vi kan inte acceptera att våra medlemmar på SVT ska ha sämre villkor än andra medlemmar på arbetsmarknaden när det gäller avsättningar till tjänstepensionen. De krav från Almega som gäller våra arbetsvillkor, arbetstider och ersättningar är så urusla att vi absolut inte kan gå med på dem.De vill till exempel kunna schemalägga personer som jobbar kontorsarbetstid på helgerna samt ändra tider för när ob-ersättningar ska gälla.
Räknade ni med att det skulle bli ett varsel?
– Vi har varit med om den här situationen flera gånger tidigare. Almega är det billiga alternativet för arbetsgivarna och har sämre villkor i sina avtal generellt. Det är inget ovanligt.
Hur är stämningen?
– Medlemmarna är laddade och tacksamma för att vi tar fajten för att villkoren inte ska försämras.
Hur påverkas SVT:s verksamhet om det blir strejk?
– Vi försöker göra så att tredje man inte blir berörd så att det skadar. Vi vill inte ha opinionen emot oss. Alla ska förstå vad det handlar om. Därför undantar vi riksnyheterna, nyheterna för minoritetsspråk och på lätt svenska. Vi undantar också utsändningarna av Barnkanalen, barnen ska inte heller drabbas.
Blir det svart i tv-rutan i övrigt?
– Det kan jag inte svara på.
Monica Netzler, klubbordförande CGI Sverige AB , Östersund:
Räknade ni med att det skulle bli ett varsel?
– Att vi menar allvar har vi känt från början. Det är tråkigt att det ska behöva komma till ett varsel, vi hoppades att man skulle komma överens och inte behöva ta till konfliktåtgärder på detta sätt.
Hur är stämningen bland medlemmarna?
– Medlemmarna är införstådda med vad frågan handlar om och vi har dem i ryggen. Strejkviljan är inte hög, men viljan att komma vidare och till ett avtal är hög. Det är ingen som vill strejka.
Hur kommer varslet att påverka er verksamhet?
– Det kommer att påverka verksamheten mycket, det kommer att kännas. Våra medlemmar känner stort ansvar för sina leveranser och är mån om de kunder vi har, samtidigt har de ett stort engagemang i vår klubb, jag förstår om man känner sig kluven.
Thomas Fanberg, klubbordförande Securitas Sverige i Norrland, Sundsvall:
Först och främst - en allmän kommentar om varslet?
– Det är helt i sin ordning. Själv sitter jag också som ledamot i branschdelegationen och känner därför till allt och jag tycker att varslet är befogat.
Räknade ni med att det skulle bli ett varsel?
– Ja, även om jag kanske inte är helt representativ för alla medlemmar, så har jag själv räknat med det de senaste veckorna när jag har följt förhandlingarna.
Hur är stämningen bland medlemmarna?
– Både stämningen och strejkviljan känns god i vår klubb.
Hur kommer varslet att påverka er verksamhet och era kunder?
– Jag bedömer att det kommer ha stor påverkan eftersom det är tjänstemännen som har de direkta kontakterna med kunderna. Väktarna berörs ju inte av det här eftersom de går på ett annat kollektivavtal så produktionen kan pågå ett tag till men sedan är det ju ändå tjänstemännen som har kundkontakter, fakturering och personalplanering.
Anne-Lie Sellkvist, ordförande för Sykes Unionenklubb i Sveg:
Vad säger du om varslet?
– Vi är så klart inte glada för att Almega inte vill gå med på flexpension och därför är det självklart att vi står bakom Unionen och är beredda att kämpa för det.
Räknade ni med att det skulle bli ett varsel?
– Vi hade så klart hoppats att Almega skulle ge med sig, men hade det ändå på känn.
Hur är strejkviljan bland medlemmarna?
– Den är god. Sedan beskedet om varslet kom har det dundrat in massor med mejl, med frågor och hurrarop och om att nu ska vi inte ge oss.
Hur kommer varslet påverka er verksamhet och era kunder?
– Nu är det våra kollegor i Kalmar och Göteborg som i dagsläget omfattas i första rundan och då blir vi själva inte direkt påverkade så mycket tack och lov.
Agneta Ahlström, klubbordförande riksklubben Telia, Stockholm:
Vad säger du om varslet?
– Vi behöver få igenom kraven på flexpension. Om detta är den enda vägen så måste vi tyvärr ta den. Jag hoppas att det blir en lösning innan strejken bryter ut. Vi har ju diskuterat flexpension länge, det pratade vi om redan för tre år sedan.
Räknade ni med att det skulle bli ett varsel?
– Vi hade hoppats att vi hade sluppit varsla. Att arbetsgivarna och Almega hade sett värdet med flexpension. Syftet med det är att man ska jobba längre, gå ner i tid och försörja sig på det. De yngre personerna vinner mest på det. Vi som är äldre kan gå ner i tid men hinner inte få in så mycket pengar på kontot som de yngre. Som vindarna blåser i samhället så kommer alla behöva kunna jobba längre. Detta är en väg framåt.
Hur är stämningen bland medlemmarna?
– Vi är en stor klubb, alla är informerade om vad flexpension innebär. Man förstår inte varför inte vi som vi tillhör Almega inte ska få flexpension, varför det ska vara ett A- och ett B-lag. Jag hoppas att strejkviljan är god.
Hur kommer varslet påverka er verksamhet och era kunder?
– Vi varslar på det som kallas customer channels. Det blir väldigt störande för kunderna, eftersom det handlar om kundtjänst- och supportdelarna Totalt har vi ungefär 4 000 medlemmar på Telia. Cirka tusen blir varslade.
Text: Cajsa Högberg, Ola Rennstam och Anita Täpp