Informationen, som Dagens Nyheter tagit del av, lades ut på flygbolagets intranät och har skapat oro bland kabinpersonalen på Skavsta. I meddelandet informerar bolaget om att det kommet att göras en total genomlysning av verksamheten . Bland annat ska man se över vilka baser som underpresterat och vilka destinationer som inte är tillräckligt lönsamma. Inom ett par månader kommer flygbolaget att meddela vilka baser som berörs av nedskärningar eller eventuellt stängs ned.
– De anställda uppfattar det som ett hot och det kan jag förstå. Meddelandet gick ut på att de anställda kan sätta upp sig på en lista om de vill flytta till en annan bas om det skulle bli aktuellt med övertalighet här, säger Lise Iderström, central ombudsman för Unionens kabinanställda.
– Detta kommer dock inte påverka vår inställning eller yrkanden i förhandlingarna om ett eventuellt kollektivavtal. Vi känner verkligen att vi har medlemmarnas stöd och det känns väldigt bra.
Även Unionen har fått ett liknande brev. Där meddelar flygbolaget att besked om hur den Skavstabaserade personalen kommer påverkas efter påsk. I november ingick Unionen och Ryanair en överenskommelse om att börja förhandla om kollektivavtal. Förhandlingarna har påbörjats men enligt Lise Iderström är det långt till en uppgörelse mellan parterna.
– Vi har träffats några gånger men står långt ifrån varandra i dagsläget, men vi fortsätter att förhandla. Det här kommer att ta tid, men hur det slutar kan ingen säga. Mejlet som jag fått fokuserar på det ekonomiska läget i bolaget och hur det måste återspeglas i de fortsatta förhandlingarna.
Läs mer: Avtal - men ännu inget kollektivavtal med Ryanair
Den planerade omstruktureringen av verksamheten beror på att lågprisbolaget går dåligt. Förlusten för tredje kvartalet 2018 landade på 20 miljoner euro, motsvarande 207 miljoner kronor. Orsaken till förlusten är enligt bolagsledningen fallande biljettpriser. För hela räkenskapsåret väntas resultatet falla med 31 procent till följd av strejken i somras, högre bränslepriser och en överkapacitet på den europeiska marknaden. Bolagsledningen meddelar också att bolaget kommer att delas upp i fyra dotterbolag.
Kommer Ryanairs ekonomiska problem påverka förhandlingarna?
– Det är klart att man ska försöka hitta pragmatiska lösningar - inom viss gräns. Och den gränsen är att svensk lag ska gälla i Sverige och ett kollektivavtal ska ha villkor enligt svensk branschstandard och det är inte förhandlingsbart, säger Lise Iderström.