Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Konsultbolag lockar personal med avtal

I kampen om kompetensen valde konsultbolaget Anegy i Stockholm att teckna kollektivavtal. Trygghet samt ordning och reda är det som de anställda efterfrågar mest.
Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox
Colourbox

Det är inte lönen som lockar de bästa medarbetarna längre. Åtminstone inte enbart.

Det märkte man på Anegy som jobbar med digital marknadsföring. Anegy, för tillfället med 19 anställda, befinner sig i stark tillväxt, enligt vd:n Jannice Borekull. I fjol ökade bolaget sin omsättning med cirka 40 procent.

– Vi letar efter senior kompetens, men det är huggsexa på området nu. När vi suttit i intervjuer med kandidater har vi förstått att det väger tungt för ett konsultbolag att ha kollektivavtal.

En rapport som Arbetsmarknadsekonomiska rådet, AER, släppte i förra veckan visade att företag som har kollektivavtal framför allt värdesätter två saker med att ha avtal: att avtalet ger företaget ett bra anseende och att det förbättrar relationen mellan företaget och de anställda.

– Ja, kollektivavtalet är ett bra fundament och bidrar förhoppningsvis till att man vill stanna kvar som anställd under en längre period, säger Jannice Borekull som tror att det framför allt är två saker som de seniora konsulterna lockas av.

– Dels en generell trygghet med tjänstepensionen ITP och andra försäkringar, extra dagar vid sjukdom och ekonomiskt tillskott vid föräldraledighet. Men också att man vet att allt sker rätt och riktigt. Utan avtal är det lätt att missa vad man ska göra för sina medarbetare.

Anegy har även tidigare haft en tjänstepensionslösning. Den lämnade dock över en stor del av ansvaret på den enskilde medarbetaren som själv fick avgöra hur mycket av lönen som skulle läggas till pensionssparandet. Något som inte alltid är självklart när man är i 30-årsåldern.

Ytterligare en fördel för de anställda är att de nu också har rätt till övertidsersättning.

För bolaget innebär avtalet en kostnadsökning, enligt Jannice Borekull.

– Men vi väljer att se det som en investering. Våra medarbetare ska kunna känna sig trygga hos oss.

I och med att Anegy nu har avtal skiljer sig bolaget från de flesta konkurrenterna. AER:s rapport visar att Information och kommunikation är den bransch med minst andel företag med kollektivavtal, bara runt 15 procent.

– Om man skulle göra en rejäl satsning från både arbetsgivare och fack på mindre företag som befinner sig i en tillväxtfas som vårt så finns det en jättepotential, säger Jannice Borekull som dock påpekar att resan fram till kollektivavtal skulle kunna göras betydligt smärtfriare än i dag.

– Processen från att vi officiellt blev medlemmar i arbetsgivarorganisationen Almega till att allt det praktiska vad gäller försäkringar och pension etcetera blev klart var en aning krånglig. Kommunikationen mellan Almega, Unionen och andra inblandade parter kan definitivt bli bättre.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Två år med strejk: Så kringgår Tesla blockaden

Unionens sympatiåtgärd mot J&B Maskinteknik, som utför service på Teslas verkstäder, har inte haft någon större effekt.
– Tesla har hittat andra som utfört de uppgifterna, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionen-klubben där.
Ändå fortsätter Unionen att blockera nya företag.
Sandra Lund, Ola Rennstam Publicerad 27 oktober 2025, kl 07:27
Två år efter att Tesla-strejken inleddes fortsätter Unionen sin blockad. Så försöker Tesla kringgå fackens åtgärder i Sverige.
Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på J&B Maskinteknik tror inte att fackets sympatiåtgärder mot Tesla har haft någon större påverkan. Foto: Claudio Bresciani/TT och privat.

I dag, den 27 oktober, är det två år sedan Tesla-strejken bröt ut. 

Sedan dess har Unionen och flera andra fackförbund vidtagit en rad sympatiåtgärder för att få TM Sweden, som Teslas bolag i Sverige heter, att teckna kollektivavtal. 

De senaste veckorna har ett tiotal sådana konfliktåtgärder tillkommit. En av stridsåtgärderna kommer från Unionen, som nu har blockader på sammanlagt sex olika företag (se faktaruta nedan).

”Vi förlorar pengar”

Ett av företagen som befunnit sig i en blockad under ett års tid är J&B Maskinteknik. 

Den 19 november i fjol stoppades arbetet med all service av utrustning i Teslas verkstäder, som fordonslyftar och däckmaskiner. Då hade det bara gått några månader sedan J&B Maskinteknik tecknat ett nytt serviceavtal med just Tesla.

Vi står inte och faller med Tesla som kund, men det är klart att vi har förlorat mycket pengar på den här konflikten. Men det har inte lett till några besparingsåtgärder eller liknande, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på företaget.

”Tesla hittar sätt att kringgå”

Själv tror han inte att Teslas verksamhet har ”påverkats nämnvärt”.

Det har kanske blivit lite bökigare för dem men jag vet att de har hittat sätt att kringgå det, som att anlita enmansfirmor för att serva och laga våra lyftar. När det gäller vår utrustning som är mer tekniskt avancerad är det lätt att flyga in en expert från Tyskland. Ska det hända något i den här frågan måste vi få med de europeiska facken.

Unionen: Gör det besvärligt

Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, säger att han inte förvånas, och att motparten är ett bolag med starkt ideologiskt motstånd och väldiga ekonomiska resurser. 

Företag i strid

  • WAECO Sweden WSE AB, blockad mot allt arbete som utförs för Tesla. Träder i kraft: 3 november 2025
  • J&B Maskinteknik Aktiebolag ska inte utföra någon service av utrustningen i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: November 2024
  • Tekniska verken i Linköping ska hindra nyanslutning av Teslas laddstolpar. Trädde i kraft: November 2024
  • Qvalify AB, blockad mot besiktning av Teslas maskiner. Trädde i kraft: November 2024.
  • Kiwa, blockad efter att Tesla börjat använda Kiwa i stället för Dekra. Trädde i kraft: Juli 2024
  • Dekra Industrial AB, blockad mot arbete för Tesla, inklusive fordonslyftar i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: Maj 2024
Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.
Martin Wästfelt Foto: Unionen

Åtgärderna har ingen omedelbar effekt, som att verksamheten stoppas här och nu. Men de gör det besvärligare. TM Sweden tappar viss effektivitet och de bidrar till ökade kostnader. Det är sådant tryck som leder till att bolag kommer in i kollektivavtalssystemet. 

”Alla gillar inte Unionen”

Zika Petrovic, klubbordförande på J&B Maskinteknik, säger att reaktionerna på arbetsplatsen varit blandande.

Alla tycker inte om Unionen. Men på det stora hela vill medlemmarna värna den svenska modellen som vi är anslutna till. Det är beklagligt att den här konflikten inte kunnat lösas på annat sätt.

Martin Wästfelt är medveten om att alla medlemmar inte är glada i sympatiåtgärder på den egna arbetsplatsen. Eller sympatiåtgärder överhuvudtaget på företag som har kollektivavtal.

I grund och botten har vi ett starkt stöd för att stå upp för det här. Vi har goda exempel som Klarna, där vi har fått in stora företag som varit kraftiga motståndare i systemet. Det är ett enträget jobb, men förbaskat viktigt för att vår modell ska fungera. 

Alternativet är ju lagstiftning, då är det här mycket mer pragmatiskt för en väl fungerande arbetsmarknad.

”Finns alltid ett pris”

Martin Wästfelt tror att TM Sweden kommer att teckna ett kollektivavtal.

Det finns alltid ett pris för hur mycket det är värt om man vill bedriva verksamhet i Sverige. Och tumskruvarna dras åt, hårdare och hårdare.

Sympatiåtgärder

En sympatiåtgärd är när ett fackförbund stöttar det fack som ”egentligen” strejkar, som i det här fallet för att IF Metall ska få till ett kollektivavtal med TM Sweden.

Det är en stridsåtgärd fack får ta till, även när det råder så kallad fredsplikt, trots att det redan finns kollektivavtal hos andra arbetsgivare.