Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Konsultbolag lockar personal med avtal

I kampen om kompetensen valde konsultbolaget Anegy i Stockholm att teckna kollektivavtal. Trygghet samt ordning och reda är det som de anställda efterfrågar mest.
Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox
Colourbox

Det är inte lönen som lockar de bästa medarbetarna längre. Åtminstone inte enbart.

Det märkte man på Anegy som jobbar med digital marknadsföring. Anegy, för tillfället med 19 anställda, befinner sig i stark tillväxt, enligt vd:n Jannice Borekull. I fjol ökade bolaget sin omsättning med cirka 40 procent.

– Vi letar efter senior kompetens, men det är huggsexa på området nu. När vi suttit i intervjuer med kandidater har vi förstått att det väger tungt för ett konsultbolag att ha kollektivavtal.

En rapport som Arbetsmarknadsekonomiska rådet, AER, släppte i förra veckan visade att företag som har kollektivavtal framför allt värdesätter två saker med att ha avtal: att avtalet ger företaget ett bra anseende och att det förbättrar relationen mellan företaget och de anställda.

– Ja, kollektivavtalet är ett bra fundament och bidrar förhoppningsvis till att man vill stanna kvar som anställd under en längre period, säger Jannice Borekull som tror att det framför allt är två saker som de seniora konsulterna lockas av.

– Dels en generell trygghet med tjänstepensionen ITP och andra försäkringar, extra dagar vid sjukdom och ekonomiskt tillskott vid föräldraledighet. Men också att man vet att allt sker rätt och riktigt. Utan avtal är det lätt att missa vad man ska göra för sina medarbetare.

Anegy har även tidigare haft en tjänstepensionslösning. Den lämnade dock över en stor del av ansvaret på den enskilde medarbetaren som själv fick avgöra hur mycket av lönen som skulle läggas till pensionssparandet. Något som inte alltid är självklart när man är i 30-årsåldern.

Ytterligare en fördel för de anställda är att de nu också har rätt till övertidsersättning.

För bolaget innebär avtalet en kostnadsökning, enligt Jannice Borekull.

– Men vi väljer att se det som en investering. Våra medarbetare ska kunna känna sig trygga hos oss.

I och med att Anegy nu har avtal skiljer sig bolaget från de flesta konkurrenterna. AER:s rapport visar att Information och kommunikation är den bransch med minst andel företag med kollektivavtal, bara runt 15 procent.

– Om man skulle göra en rejäl satsning från både arbetsgivare och fack på mindre företag som befinner sig i en tillväxtfas som vårt så finns det en jättepotential, säger Jannice Borekull som dock påpekar att resan fram till kollektivavtal skulle kunna göras betydligt smärtfriare än i dag.

– Processen från att vi officiellt blev medlemmar i arbetsgivarorganisationen Almega till att allt det praktiska vad gäller försäkringar och pension etcetera blev klart var en aning krånglig. Kommunikationen mellan Almega, Unionen och andra inblandade parter kan definitivt bli bättre.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.