Volvos personalöversyn
får stöd av SIF-utredare
1999 blir nog ett svårt år. Det är naturligt att företag som Volvo drar igång översyner och förbereder sig för en lågkonjunktur.
Det säger Nils-Åke Carlsson, utredare vid SIF:s förbundskansli i Stockholm.
Nils-Åke Carlsson är förbundets expert på frågor som rör bilindustrin. Men han menar att flera industribranscher, inte minst stålet, upplever en stor osäkerhet inför nästa år.
- Det finns en oro för vad som händer med konjunkturen. Att det inte tar sig i Asien. Det är något i den underliggande ekonomin som inte bär.
Det här skapar problem och en stressad arbetssituation i företagen.
Nils-Åke Carlsson håller med om att Volvoledningen ger motstridiga signaler, när man först nyanställer bilbyggare för att klara större volymer personbilar i Torslandafabriken och sen pratar om nödvändiga rationaliseringar på tjänstemannasidan.
- Tjänstemän behövs till de servicetjänster som bilföretagen bygger ut allt närmare kunden. Det gäller finansiering av köpet, leasing och försäkringar.
- Översyn och beredskap är en sak. Om det sen ska leda till färre jobb är en annan. Jag tror inte att man kan skära ner generellt med 10-15 procent av tjänstemännen. Man måste titta på läget inom olika affärsområden och enheter. På en del håll är det säkert överbemanning i en koncern av Volvos storlek. Men där övertiden är hög kan man i stället behöva anställa fler.
Även om efterfrågan i Europa inte skulle sjunka, tack vare fortsatt låga räntor och inflation, är priskonkurrensen från lastvagnsgiganten Mercedes ett hot.
- Just nu går alla stora lastbilstillverkare för högtryck. En sjunkande försäljning nästa år blir i så fall från en hög nivå, säger Carlsson.
OECD:s senaste prognos, som media rapporterar om i dag, visar på en lägre tillväxt i världsekonomin 1999-2000 än vad som förutspåddes i våras.
BJÖRN ÖIJER © SIF-tidningen 1998