- Av de 220 000 bilar vi nu bygger i Torslanda går mellan 70 000 och 80 000 till USA. Om vi skulle förlora en så stor del av produktionen måste den ersättas med något annat. Då måste vi öka volymen och försäljningen i resten av världen för att behålla jobben, säger Stig Axelsson.
Trots att Volvo Personvagnar sålde rekordmånga bilar förra året, nära 460 000, gick man med förlust. Sorgebarnet är försäljningen i USA där man sålde 120 000 bilar, och då framför allt den stora stadsjeepen XC90, men ändå inte gick med vinst på grund av den låga dollarkursen.
Enligt Dagens Industri studerar nu Volvo Personvagnar på allvar möjligheten att tillverka bilar i USA.
Stig Axelsson känner igen resonemanget.
- Det har diskuterats i många år, legat på is ibland och poppat upp igen. Men det som oroar mig nu är att vi trots rekordförsäljningen inte tjänar något på alla bilarna i USA. Då har man starkare argument än tidigare, säger han.
- Men det är ingen lätt sak att flytta produktionen dit, det tar år att bygga upp en tillverkning där. Och det är ett svårt beslut att ta för ledningen, eftersom man vet att dollarkursen kan vara hög igen när man flyttat produktionen till USA.
Enligt Dagens Industri kostar den låga dollarkursen Volvo PV runt två miljarder om året. Medan Volvo PV bygger alla bilar för den amerikanska marknaden i Sverige och Belgien har andra biltillverkare kommit fram till att man måste börja tillverka i USA. Mercedes och BMW har redan fabriker där.