I Säffle har det byggts bussar sedan 1913, men nu går den nästan hundraåriga epoken i graven. Volvo AB har beslutat att Säfflefabriken ska stänga och tillverkningen flyttas till företagets fabrik i polska Wroclaw.
330 anställda och 60 konsulter berörs av nedläggningen som beräknas vara genomförd lagom till semestern nästa år. Ett 50-tal anställda blir dock kvar i Säffle, som ska arbeta med eftermarknad och teknisk support. Motivet till nedläggningen är att det, enligt ledningen, inte är lönsamt att ha fabriken i Säffle kvar på grund av vikande marknad och överproduktion av bussar.
Från fackligt håll köper man inte ägarnas resonemang och har tagit in en löntagarkonsult för att slå hål på företagets argument.
- Vi tänker bevisa att det de säger är fel, att beslutet har tagits på felaktiga grunder. Det är det vi kan göra. AB Volvo tror att det här är en tillverkningsindustri men verkligheten ser inte ut så. Här finns ett stort innehåll av hantverk, där man tar egna och snabba beslut. Ledningen har inte klart för sig vilken verksamhet vi har, säger Pär Wulcan, ordförande för Unionenklubben med ett 40-tal medlemmar.
- Vi har konstruerat i Säffle bussar under lång tid. Inom produktion, produktutveckling och försäljning vet man vad som krävs för att få ihop saker och ting. Den polska fabriken är en ren tillverkningsanläggning, de har produktveckling men inga egna konstruktioner och inte ens någon egen hemmamarknad. De säljer inte en buss i Polen, vilket är anmärkningsvärt.
Anläggningen i Polen har de senaste åren börjat arbeta enligt samma modell som i Säffle. Ironiskt nog är det delvis personalen i Säffle som lärt upp kollegorna i Wroclaw och en del anställda tycker att de därigenom grävt sin egen grav.
- Vår fabrik är fylld, i Polen är det nästan tomt. Uppdelningen är att de skulle ta hand om centraleuropeiska marknaden och vi den nordiska. När sen proppen går ur Europa så får vi ta skiten, säger Pär Wulcan.
Personalen i Säfflefabriken är chockad efter ledningens plötsliga besked, men helt nattsvart är det ändå inte, enligt Pär Wulcan. Han tror att en del kommer att erbjudas jobb i andra delar av Volvokoncernen. Att företaget skulle flytta annan tillverkning till Säffle anser han dock vara osannolikt.
- Folk är förbannade och ledsna, allt på samma gång. Jag tror alla som kan kommer att söka sig härifrån. Men nedläggningen ligger långt bort i tiden och ingenting är klart än, tanken är att vi ska rulla på som vanligt.
Volvo Bussar är kommunens största privata arbetsgivare och arbetslösheten i kommunen ligger på över elva procent. Bland de unga är nästan var tredje utan jobb.
Nedläggningen innebär att det svenska fordonsklustret krymper ytterligare efter Saab Automobiles konkurs i fjol och nedläggningen av Volvo Personvagnars fabrik i Uddevalla nästa år - ännu ett hårt slag för underleverantörerna.