Volvo behöver 1000
nya bilbyggare
Volvo Personvagnar hoppas på bättre tider. Nästa år kan upp till tusen personer nyanställas på fabriken i Göteborg. Produktionen i fabriken ska öka från årets 110 000 bilar till 170 000.
Uppgifterna om Volvoledningens optimistiska planer kommer samtidigt som protesterna fortsätter på Volvofabriken i Kanada, som ska läggas ner. De nya förhoppningarna i Göteborg är knutna till den kombimodell som presenteras nästa sommar och ska byggas på Torslandaverken.
För att klara den planerade årsproduktionen måste fabriken köras i ett från söndag kväll till fredag kväll, i 22 av dygnets 24 timmar. Ett stort antal nya bilbyggare kommer att krävas. Just nu går 400 i utbildning, men allt som allt kan det behövas så många som 1000 nyanställda för att nå produktionsmålet.
- I första hand berör förändringarna metallarna. För oss på SIF blir det kanske lite större behov på servicesidan, men det är svårt att bedöma i vilken utsträckning, säger Gert Gunnarsson, SIF-ordförande på Volvo PV.
- Det blir stora omställningar för bilbyggarna. Många kommer att få nya arbetstider, och det kan bli påfrestande. Men för våra medlemmar kommer det nog inte göra så stor skillnad.
Personvagnars expansion baseras alltså på en förhoppning om framtida efterfrågan.
- Vi vet ju inte exakt vad som kommer att hända. Bilar har blivit en färskvara, så förändringar sker väldigt fort. Vi bygger numera nästan enbart efter order från kunderna. Så hur mycket vi egentligen kommer att sälja är omöjligt att säga.
- Man är optimistisk när det gäller den nya vagntypen. Men samtidigt arbetar vi i en oerhört skakig bransch. Blir det problem i USA, till exempel, så känner vi av det oerhört fort.
Senaste gången Torslandaverken närmade sig produktionstaket var i slutet av 80-talet. Då anställdes bilbyggare i stort sett utan erfarenhet. Sjukfrånvaron var hög, de flesta anställda stannade i mindre än ett år och kvaliteten blev bristande.
- Hade det fortsatt på det sättet hade vi varit i konkurs idag. Det är jag säker på, säger Gunnarsson. Vi gjorde bilar som ingen ville ha. Men nu har vi helt andra krav på personalen, och kvaliteten är mycket högre.
De 300-400 nya bilbyggare som ska börja redan efter nyår utbildas just nu i ett samarbete mellan Volvo och länsarbetsnämnden.
MAGNUS A JACOBSSON© SIF-tidningen 1998