Villkorat ja till Volvoaffären från Aktiespararna
Aktiespararnas Riksförbund säger nej till Fords köp av Volvo PV, om inte två villkor uppfylls. Köpesummans 50 miljarder måste investeras på ett långsiktigt lönsamt sätt och styrelsen måste ge närmare besked om det nya Volvos framtida strategi.
- Det är just den stora kassan som utgör problemet den här gången, sa Aktiespararnas vd Lars-Erik Forsgårdh på presskonferensen.
Uppemot 70 miljarder kronor kommer att finnas i Volvos kassa efter försäljningen av personvagnsrörelsen till Ford. Eftersom Volvos börsvärde i dag är 94 miljarder blir det attraktivt för s k corporate raiders att lägga bud på företaget och betala köpet till stor del med Volvos egna medel.
- Volvos styrelse utsätter ägarna för mycket stora risker. Bolaget ligger vidöppet med en massa värde omvandlat till kontanter. Det vore också hemskt för aktieägarna om de här medlen snabbt förbrukades efter påtryckningar från media och marknaden till lastbilsaffärer som inte är industriellt motiverade eller långsiktigt lönsamma, sa Gunnar Ek, ordförande i Aktiespararnas bolagskommitté.
Lars-Erik Forsgårdh gick så långt att han jämförde med att släppa ut ett litet barn i skogen till en stor vargflock. Därför avkrävs en utfästelse från de stora svenska ägarna senast på extra bolagsstämman 8 mars. De måste ge Volvos styrelse rimliga förutsättningar att i lugn och ro investera i rätt verksamheter till rätt pris.
Aktiespararnas andra villkor för att godkänna affären är att nya Volvos styrelse ger mera preciserade upplysningar om strategin för lastbilar, bussar, marinmotorer och entreprenadmaskiner.
Aktiespararnas Riksförbund kritiserar Volvo för att man fått "utmanande kort" tid på sig att värdera affären sedan den offentliggjorde 28 januari. Prospektet till bolagsstämman får också kritik för bristande information vad gäller avtalet om varumärket och J P Morgans oberoende värdering av PV-rörelsen.
Att Aktiespararna ändå fastnat för ett ja om än villkorat beror på att organisationen delar Volvoledningens uppfattning om att Ford är rätt industriell ägare till PV och ett bättre alternativ än olika former av samverkan eller att fortsätta på egen hand.
Volvos LO- och PTK-klubbar har på torsdagen sagt ja till Fordaffären. Kostnaderna för utveckling av nya bilmodeller blir för tunga för en liten biltillverkare som Volvo Personvagnar, anser klubbarna.
BJÖRN ÖIJER © siftidningen 1999