En del som distansarbetar har ett skriftligt avtal med sin arbetsgivare medan andra bara har en muntlig överenskommelse. Men oavsett det så har arbetgivaren alltid huvudansvaret för din arbetsmiljö, vare sig du jobbar på kontoret, hemma eller någon annanstans.
- Hur långt man sedan behöver gå när det gäller anpassning och vilka åtgärder som behöver vidtas när man jobbar hemifrån eller distansarbetar från någon annan plats, så beror det ju på hur ofta, hur länge och hur intensivt man utför arbetet, säger Christina Jonsson, sakkunnig på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket kan kräva att en arbetsgivare också kontrollerar arbetsmiljön för distansarbetare i sitt systematiska arbetsmiljöarbete.
- Det viktigaste är att arbetsgivaren för en dialog med den distansarbetande och då frågar vad denne har för möjligheter till en bra arbetsplats. Och då handlar det inte bara om ergonomin utan också om psykosociala aspekter, som om man kan jobba ifred och kan sätta gränser så att man inte jobbar dygnet runt.
Men, påpekar Christina Jonsson, enligt arbetsmiljölagen så har man också ett eget ansvar för sin arbetsmiljö.
- Man ska alltid påtala brister för sin arbetsgivare, oavsett om man utför sina arbetsuppgifter på kontoret eller någon annanstans. Men om man jobbar på distans så är det ju extra viktigt eftersom arbetsgivaren inte har möjlighet att vara med och själv upptäcka brister där. Så ett bra samarbete och samverkan för en god arbetsmiljö blir ännu viktigare då.
Vilket försäkringsskydd har man när man jobbar på distans?
- När det gäller arbetsskadeförsäkringen, som ju är viktigast i det fall man skulle råka ut för en olycka eller bli sjuk, så gäller den också när man distansarbetar. Men rent generellt så kan det vara knepigt att få belastningsskador godkända därför att de ofta tar lång tid att utveckla och man sedan också ska visa att man fått skadan exempelvis till följd av att man suttit i en dålig ställning när man jobbat hemifrån.