I den stora hästköttskandalen har nu avslöjandena länge avlöst varandra.
I måndags fann tjeckiska kontrollanter spår av hästkött i prover tagna från Dafgårds köttbullar, som skulle säljas på Ikea. I går kom information om att företagets egna prover var negativa. Men i dag har avslöjats att man i nya svar funnit en halt av hästkött på mellan en och tio procent i Dafgårds produkter, som köttbullar och andra färsprodukter.
Sedan Ikea stoppat försäljningen av köttbullar, nu i drygt tjugo länder, har Dafgård som tillverkar en stor del av de köttbullar som säljs i Europa, sagt att det är "kriminella handlingar" som ligger bakom den misstänkta förekomsten av hästkött.
Hur det hamnat bland det andra köttet är ännu oklart, vilket Lars Sandgren också påpekar.
- Jag tror inte någon här på Dafgård känner att vi gjort något fel. Ledningen har ju varit tydliga med att det inte skett något fel hos oss, som att någon inköpare eller ledningen tagit en chansning för att spara pengar åt företaget, utan att det ligger någon kriminell verksamhet bakom det här. Eftersom Dafgård är familjeägt så finns det ju ingen poäng för företaget att försöka vinstmaximera ett år för att göra snabba utdelningar eller något liknande.
Ni känner alltså inget ansvar för det som hänt?
- Nej. Vi gör ju en massa tester på kött som kommer in i vanliga fall och nu gör vi ju också DNA-tester. Men även om vi gör det så kan man ju ändå inte kontrollera varje liten bit eftersom vi får in tonvis med köttblock från olika håll varje dag.
Så någon krishjälp har det inte varit tal om?
- Det är klart att folk tycker det är tråkigt, inte minst nu när våra egna prover bekräftar det här med hästköttet. Men vi har ännu inte fått någon information eller indicier på att vi skulle tappa kunder. Så när det gäller oss tjänstemän så tror jag att folk mest jobbar på som vanligt och avvaktar och ser vad som händer.
- Sedan är det så klart några som är mer inblandade i det här, som sitter på möten och försöker reda ut saker. Och bland kollektivarna som jobbar där köttbullarna görs är man ju mer berörda. Men om någon får hjälp externt, eller tillsammans med Ikea, vet jag inte.
Hur viktigt är det att ha kvar Ikea som kund?
- Det är ju en stor kund som är viktiga ur många aspekter. Dels ger de oss enorma kvantiteter vilket gör att vi kan hålla en rätt hög bemanning. Men de gör det också betydligt lättare för oss att fixa andra affärer. Ikea har ju extremt hårda krav på alla sina leverantörer och det gör ju att det blir enklare att sluta avtal med andra kunder eftersom våra affärer med Ikea ger ett seriöst intryck.
- Så jag tror inte det går att räkna på ens hur viktigt Ikea är för oss. Vad det ger i vinst i kronor och ören kan jag inte säga men man är ganska stolt över att kunna leverera till Ikea så det gör också mycket för självkänslan.