Värvare ska locka ingenjörer
Särskilda värvare med vässade argument. Det är SIF:s senaste vapen för att locka fler ingenjörer.
Värvarna är en del i den pågående kampanjen för att öka antalet ingenjörer i SIF.
Alla kan delta, både vanliga medlemmar och förtroendevalda, berättar Lena Durfors, ansvarig för att hitta värvare.
Men ju närmare den presumtive medlemmen du är desto större är dina möjligheter.
Totalt 450 ingenjörsvärvare är målet. I oktober ska dessa i sin tur ha ordnat 1 500 nya medlemmar. Företrädesvis genom att övertyga nyanställda ingenjörer som ännu inte tillhör någon facklig organisation.
Åtminstone i Stockholm har det inte varit något problem att få folk att ställa upp, enligt Lena Durfors. Ett 60-tal SIF-medlemmar kom till den startkväll som SIF Stockholm anordnade på Cosmonova häromveckan.
Värvarna ställer upp med sin tid, i gengäld står SIF för material och utbildning, bland annat argumentationsträning. Dessutom lottas "morötter" i form av restaurangbesök eller biocheckar ut. I potten ligger också resor till en teknisk mässa i Tyskland nästa år.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 1999
Pågående SIF-kampanjerIngenjörsrekryteringen. Framöver ska arbetet rymmas inom den ordinarie verksamheten. Initialkostnaden ligger på 8 miljoner kronor.
Kraftsamlingen. SIF:s arbete framförallt vad gäller yrkesliv och industriutveckling lyfts fram. Än så länge består den av två delar: dels en profileringskampanj som via annonser i populärpress riktas till en ung målgrupp, dels en inriktning på industriutveckling. Med en serie annonser i Dagens Industri är avsikten att nå samhällets och näringslivets beslutsfattare. Kampanjen pågår under ett års tid. Kostnad cirka 6 miljoner kr.