I går begärde flygbolaget Skyways sig självt i konkurs och samtliga flygningar ställdes omedelbart in. Det överraskande beskedet innebar att samtliga 350 anställda blir av med sina jobb och nu kommer att få lön från den statliga lönegarantin. Cirka 150 Unionenmedlemmar berörs av konkursen.
Fler flygbolag i Europa är på fallrepet så hur ser egentligen den framtida arbetsmarknaden ut för dem som vill fortsätta att arbeta inom flyget?
- I Sverige ser det inte så ljust ut, men det är svårt att svara på om Skyways personal kommer att sugas upp i andra bolag. Det är inte bara att hoppa runt, det beror på vilken utbildning du har på flygplanstypen. Men även om det är sämre tider så finns det jobb, om man är beredda att flytta på sig, säger Anders Lidman, flygbranschanalytiker på konsultbyrån Aeropol.
Skyways konkurs öppnar möjligheter för andra bolag i branschen, det vill säga på de linjer som anses lönsamma. Sverigeflyg och Flyglinjen är två svenska företag som nu planerar att ta över vissa av Skyways sträckor.
Sverigeflyg har redan tagit över linjerna från Arlanda och Bromma till Visby, Halmstad och Växjö. Just nu pågår arbetet med att hyra in flygplan och besättningar, men att ta över personalen från Skyways som nu står utan arbete är inte aktuellt enligt företagets vd Michael Juniwik.
- Det beror lite på kompetensen. Våra flygvärdinnor jobbar både i luften och på marken, det gör inte Skyways. Om vi behöver mer folk så måste de vidareutbildas, men många i vår personal kommer faktiskt från Skyways. Så här års har vi en massa extrapersonal som kommit in inför sommaren som går att använda för att täcka upp de här dagarna. Just nu är det framför allt piloter vi behöver, säger han.
Flyganalytikern Anders Lidman tror att det mestadels blir utländsk arbetskraft som kommer att fylla luckorna på de gamla Skywayslinjerna. Han påpekar att det trots allt finns ljus i mörkret - några bolag storsatsar faktiskt i Skandinavien.
- Flybe är ett brittiskt bolag som expanderar. Dit kan vara en bra idé att söka sig, det kräver inte så lång omskolning att gå över till de planen och bolaget kommer dessutom att börja flyga mer för Finnair med bas i Helsingfors, säger han.
- Norwegian är ett annat en intressant alternativ. De kommer att öka volymerna på Europatrafiken rejält och har gjort stora köp av nya flygplan. Det är en tänkbar väg för Skyways personal, jag skulle absolut ta kontakt med deras Sverigekontor ute på Arlanda. Det finns alltså hopp men de får skola om sig. Egentligen är situationen svårare för piloterna än för kabinpersonalen eftersom de behöver mer träning på nya flygplan.