Unionens opinionsblogg lanserades juni 2011 och har på kort tid etablerat sig som en viktig del i debatten om fackliga frågor och Sveriges arbetsmarknad. Antalet unika besökare ökar stadigt.
- Vi har 2 000 läsare i veckan och vet att vi träffat helt rätt målgrupp. Vårt mål är inte 500 000 läsare, även om det förstås vore roligt, utan att nå opinionsbildare och andra instanser i samhället, säger Johan Ulvenlöv.
Nu har Unionen opinion nominerats till den prestigefyllda pr-tävlingen Spinn i kategorin "Bästa kampanj i sociala medier" för sin marknadsföringsstrategi.
- Det inte främst bloggen i sig som har nominerats, utan det unika sätt vi jobbat med att positionera och marknadsföra den i bloggvärlden. En stor del i vår framgång är den omfattande undersökning vi gjorde av hur den politiska bloggvärlden växt fram sedan 2007, säger Johan Ulvenlöv.
Blogggeneralen är optimist inför Spinngalan den 15 november.
- Det är klart vi vinner!